آرشیو برای: "تیر 1396"

انواع نگاه و آثار آن از دیدگاه اسلام

طبق دیدگاه اسلام نگاه بر دو نوع است: الف) نگاه پسندیده ب) نگاه ناپسند نگاه پسندیده خود نیز انواعی دارد که هر یک از این انواع، با توجّه به آثاری که دارد، می‏تواند موجب صعود و رسیدن انسان به درجات عالی کمال و در نتیجه رسیدن به مقام قرب الهی شود. از جمله… بیشتر »

روز جمعه

چرا روز جمعه متعلق به امام زمان است؟ روزهای هفته هر روز به نام یکی از معصومین علیهم السلام نامگذاری شده است.در حدیثی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده است که فرمودند: لا تعادوا الایام فتعادیکم دشمنی نکنید با روزها که آنها با شما دشمنی… بیشتر »

عفاف در کردار

به وسیله عفت اعمال مطهر میگردد و در نتیجه انسان رشد می یابد و در غیر این صورت چشم چرانی و بی عفتی مانع رشد معنوی انسان خواهد گردید. در آیه 31 سوره نور آمده"و لا یبدین زینتهن الا لبعولتهن او…"زنان نباید جاذبه ها و زینت های خود را جز برای شوهران خود… بیشتر »

زینت مومن

بسم الله الرحمن الرحیم سه چیز مایه زینت مومن در دنیا و آخرت است امام صادق علیه السلام فرمودند ثلاثه هن فخر المومن و زینه فی الدنیا و الاخره الصلاه فی آخر الیل و یاسه مما فی ایدی الناس و ولایه الامام من آل محمد علیهم السلام سه چیز مایه افتخار و برتری… بیشتر »

شهادت امام جعفر صادق علیه السلام

دلم هوای بقیع دارد و غم صادق ع عزا گرفته دل من ز ماتم صادق ع دوباره بیرق مشکی به دست میگیرم  زنم به سینه که آمد محرم صادق ع شهادت رئیس مکتب تشیع امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد التماس دعا بیشتر »

عفاف در نگاه

دنیا خراب آبادی است که هر نقطه ی آن به مین شیطان و نگاه های آلوده ناامن گشته است اما فرشته های حجاب در محفل انس و یاد خدا در امنیتی به سر میبرند که دیگران از طعم آن بی خبرند. در آیه 31 سوره نور که به سوره عفت و حجاب معروف است به چندین رفتار عفیفانه… بیشتر »

عفت در گفتار

در آیه 32 سوره احزاب درباره وظایف زنان در لزوم رعایت عفاف در سخن گفتن با مردان نامحرم میفرماید فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض و قلن قولا معروفا به گونه ای هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگویید. خضوع  در اینجا به… بیشتر »

عفت چیست؟

عفت به معنی آن حالت نفسانی است که انسان را از غلبه ی شهوت باز میدارد.قرآن به چند رفتار عفیفانه از جمله رعایت در گفتار/نگاه/و عفت در کردار علی الخصوص زنان اشاره میکند دین مبین اسلام به عنوان آیین جامع و کامل خداوند متعال در حمایت از شخصیت انسانی و معنوی… بیشتر »

چگونه مقاله بنويسيم؟

مقاله نویسی: از مهمترین روشهای انتقال اطلاعات، تدوین و انتشار مقاله علمی است. شما که از توانایی علمی بالایی برخوردار هستید ولی تا بحال مقاله ای ننوشته اید، می توانید از همین حالا دست به کار شوید و با رعایت نکات زیر مقاله نویسی را شروع کنید: 1- تا می… بیشتر »

\

\

\

انواع حجاب قرآنی

1_حجاب چشم: قل للمومنین یغضوا من ابصارهم؛ای رسول به مردان مومن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند.سوره نور آیه 30. قل للمومنات یغضضن من ابصارهن؛ای رسول؛به زنان بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند.سوره نور آیه 31. 2_حجاب در گفتار: نوع دیگر حجاب و… بیشتر »

مفهوم حجاب

حجاب؛در لغت به معنای مانع و پرده و پوشش آمده است. حجاب به معنای پوشش اسلامی بانوان دارای 2 بعد ایجابی و سلبی است.بعد ایجابی آن؛وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن؛حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند؛تا حجاب اسلامی محقق… بیشتر »

نقش زن در آرامش خانواده

آیات قرآن کریم و روایات زن را یک موجود با ارزش و تأثیر گذار در خانواده و جامعه می داند و به فراوانی به اهمیّت و جایگاه زن اشاره می کند و از او به عنوان آرامش گر همسر و خانواده یاد می کند. آرامش از نظر لغوی به معنی آسایش، فراغت و طمأنینه است و از نظر… بیشتر »

تأثیرات اشتغال نامناسب زنان بر خانواده با رویکرد اسلامی

             امروزه با پیشرفت جوامع و پیچیده تر شدن نیاز های اجتماعی، نیاز به حضور و فعالیت زنان در عرصه های اجتماعی آنان بیشتر احساس می شود و عواملی همچون تحصیلات، تکامل جویی و …. با عث تشدید این حضور می شود و از طرف دیگر پذیرش دو نقش یعنی نقش… بیشتر »

حجاب و راهکار های مؤثر گرایش به آن

پوشش و حجاب پرتویی از آفرینش الهی است که فلسفه وجودی آن، حفظ مقام و ساحت مادی و معنوی زن و مرد و هم چنین زمینه ساز رشد و کمال آن ها تا مراتب عالی انسانیت است. یکی از قوانین ربانی در شرایع الهی مسأله حجاب و پوشش بوده است و خالق بشر که بر تمامی اسرار و… بیشتر »

: راهکارهای ارتقاء امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه مهم الهی است که انجام آن برکات فراوانی مانند جلب حمایت الهی، عزیز شدن، برپایی واجبات دیگر و … را به همراه دارد و ترک آن آثار شومی چون تسلط اشرار، نقصان روزی، نزول بلا، بغض خداوند متعال و … را در پی خواهد… بیشتر »