موضوع: "مناسبت ها"

# حقیقت_عاشورا

✂️ برشی از یک کتاب
#از_عاشورای_ما_تا_عاشورای_حسین

در این اثر کوشیده شده ابعاد مختلف نهضت امام حسین(ع) را بررسی شو د : از #حماسه آن حضرت تا کوشش او برای جلوگیری از جنگ ؛ از #ستم_ستیز بودن امام حسین(ع)تا #عقلانی بودنش و پرهیزش از افراطگرایی ؛ از درسهایی که از امام حسین میتوان آموخت ، تا #عبرتهایی که از محالفانش باید فرا گرفت ؛ از این که امام حسین(ع) چه می گفت تا اینکه مخالفانش چه می گفتند ؛ و عاشورا نزاعِ چه با چه بود . سرانجام چون بدین نتیجه رسیده که از آن عاشورا تا عاشورایی که در تصور ماست ، بسی #تفاوت است ، عهده دار تحریف زدایی و راز زدایی از عاشورا و نقد شده است؛ نقد آفاتی که دامنگیرِ عاشورای شیعه شده و آن را قبض روح و غیر عقلانی کرده است .

#یا_جواد_الائمه_ادرکنی


? پرسیدند فرق کریم با جواد در چیست؟
فرمودند شخص “کریم” همین که
چیزی از او درخواست کنید به شما عنایت میکند
ولی شخص “جواد” به دنبال سائل میگردد
تا به او عطا کند

یا جوادالائمه ع ادرکنی?


شهادت مظلومانه امام جواد الائمه علیه السلام
 تسلیت باد

#هفته_دفاع_مقدس

عشق بود و جبهه بود و جنگ بود
عرصه بر گُردان عاشق تنگ بود
هر که تنها بر سلاحش تکیه کرد
مادری فرزند خود را هدیه کرد
در شبی که اشکمان چون رود شد
یک نفر از بین ما مفقود شد
آنکه که سر دارد به سامان می رسد
آنکه که جان دارد به جانان می رسد
دیده ام ، دستی به سوی ماه رفت
بی سر و جان تا لقاءالله رفت
زندگیمان در مسیر تیر بود
خاک جبهه ، خاک دامنگیر بود
آنکه خود را مرد میدان فرض کرد
آمد از این نقطه طی الارض کرد
هر که گِرد شعله چون پروانه است
پیکر صدپاره اش بر شانه است
تن به خاک و بوی یاسش می رسد
بوی باروت از لباسش می رسد
دشمن افکنهای بی نام و نشان
پوکه ی خونین شده تسبیحشان
کار هرکس نیست این دیوانگی
پیله وا می ماند از پروانگی

#افشین_مقدم

#پیشنهاد_مطالعه_برای_محرم

 به مناسبت این ایام پیشنهاد مطالعه ۲ کتاب را در ماه محرم و صفر برای شما بزرگواران دارم .
کتاب #حماسه_حسینی استاد #مطهری و کتاب #حسین_وارث_آدم مرحوم دکتر #شریعتی ، مطالعه این ۲ اثر ارزشمند در #کنار هم سبب #تحولی_بنیادی در اندیشه مخاطب نسبت به #نهضت_عاشورا خواهد شد . لازم به ذکر است که امام خامنه ای در رابطه با این ۲ بزرگوار(مطهری و شریعتی ) می فرمایند :
بیائیم #شریعتی را با #مطهری بیامیزیم. شریعتی را در کنار مطهری مطالعه کنیم.
ترکیبی از #زیبائیهای شریعتی با #بتون_آرمه اندیشه اسلامی مطهری به وجود بیاوریم، آن به نظر من همان مرحله #نوینی است که #نسل_ما به آن نیاز دارد .

#انسان-شدن

#برشی_از_یک_کتاب
#بشری_که_دنبال_انسان_شدن_است

این #مقام_ولایت است که استعدادهای بشر را بیرون ریخت و خُلق کریمه و استعدادهای خوب او را شکوفا کرد و از بشر، انسان بیرون کشید و او را از #ظلمات_نفس ، از ظلمت خلق دنیا ، از هواها و حرف ها و جلوه های پوچ به سوی نور هستی هدایت کرد . انسانی که دیگر در سطح غریزه و حرف‌ها و محدود ها زندگی نمی‌کرد و با این معیارهای کم و کوتاه اندازه نمی‌گرفت . و انسان یعنی همین ، یعنی در سطح وظیفه زندگی کردن ؛ چون این حیوان است که تمام مسائلش با غرایزش حل و فصل می‌شود ، و حتی امنیت و رفاه و نظم و عدالت را با غریزه تامین می‌کند . آن نظم و رفاه و عدالتی که در کندو حاکم است ، هنوز در جامعهٔ انسانی در شکل های مختلف کمونیستی و سرمایه داریش ، حکومت نکرده و نمی کند ، مگر هنگامی که بشر از اسارت ها ، از ظلمات ، از هواها ، و حرف ها و جلوه ها آزاد شود و به عظمتی دست یابد که این حقارت ها او را در خود نگیرند . و مگر هنگامی که #بشر_انسان_شود . و در این حد، عدالت که هیچ ، حتی انفاق و ایثار هم ، رخ می نماید و آشکار می شود . و این است که ، آنهایی که بیشتر از رفاه و بالاتر از عدالت و آزادی را می خواهند ، باید به #غدیر رو بیاورند و از این جام سیراب شوند .

? غدیر ، علی صفایی حائری ، ص ۲۳

#تلنگرانه

  • ✅ بالاترین تنبیه

    ✍️وقتی حضرت موسی (ع) خواست
    به کوه طور برود کسی به او گفت :
    به پروردگار بگو این همه من معصیت
    میکنم،چرا من را تنبیه نمیکنی!؟

    خداوند به حضرت موسی گفت،
    وقتی رفتی به او بگو:
    بالاترین تنبیهات این است که نماز
    میخوانی‌ و لذت نماز را نمی چشی…

#ماه_ذی الحجه

#ازدواج

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) وحضرت زهرا (علیهاالسلام) چگونه ازدواج کردند؟

?امام خامنه ای: بهترین دخترهای عالم، حضرت_زهرا (علیهاالسلام)بود. بهترین پسرهای عالم و بهترین دامادها هم، حضرت_امیرالمؤمنین (علیه السلام)بود. ببینید اینها چگونه ازدواج کردند؟
?هزاران جوانِ زیبا و با اصل و نسب و قدرتمند و محبوب به یک تار موی علی بن ابیطالب(علیه السلام) نمی‌ارزند. هزاران دختر زیبا و بااصل و نسب هم به یک تار موی حضرت زهرا(علیهاالسلام)نمی‌ارزند. آنهایی که هم از لحاظ معنوی و الهی آن مقامات را داشتند، هم بزرگان زمان خودشان بودند.
?ایشان دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله)بود. رئیس جامعه اسلامی. حاکم مطلق. او هم که سردار درجه‌ی یک اسلام بود. ببینید چطوری ازدواج کردند؟ چه جور مهریه‌ ی کم، چه جور جهیزیه ‌ی کم. همه چیز با نام خدا و با یاد او. اینها برای ما الگو هستند. همان زمان هم جاهلانی بودند که مِهریّه‌ی دخترانشان بسیار زیاد بود مثلاً هزار شتر. آیا اینها از دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) بالاتر بودند؟ از آنها تقلید نکنید. از دختر پیامبر(صلی الله علیه و آله) تقلید کنید، از امیرالمؤمنین(علیه السلام) تقلید کنید.

#امامزاده_شاه_چراغ

#صلوات_خاصه_شاه_چراغ

#امامزاده_شاه_چراغ

#شهيدانه

 

✅از شهید نواب پرسیدن: چرا آرام نمی نشینی؟
ببین آیت الله بروجردی ساکت است…

نواب گفت: آقای بروجردی سرهنگ است؛ من سربازم. سرباز اگر کوتاهی کند، سرهنگ مجبور میشود بیاید وسط!!

?هر بار که #امام_خامنه_ای دارد میاید وسط، یعنی ما سربازها کم گذاشته ایم…???

#سردار_دلها

 

نا لله و انا الیه راجعون
شهادت جانسوز و جانگداز سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی محضر امام زمان . نائب بر حقش امام خامنه ای و دل داغدیده ی خانواده های شهدا و خدمت عموم شما طلبه ها و اساتید گرامی تبریک و تهنیت عرض می نماییم
 حوزه علمیه خواهران الزهرا سلام الله عليها

#وفات_حضرت_معصومه_سلام_الله_عليها

#کلام_خدا_درباره_حضرت_زهرا_سلام الله علیها

خدای تعالی:

یا احمد! لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی ما خلقتک و لولا فاطمه ما خلقتکما! ای احمد اگر تو نبودی افلاک را نمی آفریدم، و اگر علی نبود تو را نمی آفریدم، و اگر فاطمه نبود، شما دو تن را        نمی آفریدم. (فاطمه بهجه قلب المصطفی، ص 9، به نقل از کشف اللئالی)

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):

ای سلمان! محبت فاطمه در صد مکان به تو نفع می رساند، کمترین آن ها: مرگ، قبر، میزان، محشر، صراط و محاسبه است. پس هرکس که دخترم از او راضی باشد من از او راضیم، و هرکس که من از او راضی باشم خداوند از او راضی است، و هرکس که دخترم فاطمه بر او غضب کند من از او غضبناکم، و هرکس که من بر او غضب کنم خداوند بر او غضب کرده است.  (فرائد السمطین، ج2، ص 67)

#شهلادت_حضرت_زهرا_سلام الله علیها

دیوار دم می داد، در بر سینه می زد

محراب می نالید، منبر داشت می سوخت

جانکاه: قرآنی که زیر دست و پا بود

جانکاه تر: آیات کوثر داشت می سوخت

آتش قیامت کرد؛ هیئت کربلا شد

باغ خدا یک بار دیگر داشت می سوخت

#حسن_بیاتانی

#شهید_نواب_صفوی

از شهید نواب صفوی پرسیدن:

چرا آرام نمی نشینی؟ ببین آیت الله بروجردی ساکت است.

نواب گفت: آقای بروجردی سرهنگ است؛ من سربازم.

سرباز اگر کوتاهی کند، سرهنگ مجبور می شود بیاید وسط!!!

پ ن: هر بار #امام_خامنه_ای می آید وسط، یعنی ما سربازها کم گذاشته ایم.

به مناسبت سالروز شهادت سید مجتبی#نواب_صفوی

#سالروز سقوط اهریمن

شاه پس از سالها ظلم و جنایت در حق مردم مسلمان ایران، به همراه همسرش، ایران را به سمت مصر ترک کرد، در حالی که حتی نزدیک ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرش او امتناع کردند. پس از فرار شاه، ملت با آمدن به خیابان ها و اظهار شادمانی و پخش گل و شیرینی، این پیروزی بزرگ یعنی برچیده شدن عمر شاهنشاهی 2500 ساله در ایران را جشن گرفتند.

به گزارش فایننشنال تایمز، بزرگترین دزدی تاریخ ایران مبلغ 35 میلیارد دلار (معادل درآمد حاصل از فروش دو سال نفت ایران در سال 56) بوده که محمد رضا پهلوی هنگام فرار از ایران، با خود برده است. این مبلغ غیر از خارج کردن 384 چمدان طلا و جواهرات و عتیقه توسط فرح است.

26 دی ماه سالروز فرار شاه از ایران

#آریل شارون؛ قصاب #صبرا و شتیلا

آریل شارون وزیر جنگ و نخست وزیر رژیم اسرائیل که پس از هشت سال زندگی نباتی، در 11 ژانویه 2014 (مصادف با 21 دی ماه) مُرد از جمله دست پرورده های صهیونیسم بود که کلکسیونی از جنایات را در پرونده خود داشت. شارون طی حیات ننگین 85 ساله خود از هیچ جنایت و عمل ضد بشری علیه ساکنان فلسطین کوتاهی نکرد و افتخار قتل نوزاد چند روزه تا زنان و مردان کهنسال را از آنِ خود کرد! 

شارون در 13 سالگی به گروهی موسوم به #هاگانا پیوست. این که از #مهاجران_یهودی تشکیل می شد؛ با مسلّح شدن توسط نیروهای انگلیسی حاضر در فلسطین، به تدریج تا زمان اعلام رسمی تشکیل دولت غاصب اسرائیل، وظیفه غصب اراضی فلسطینیان را برعهده داشتند و بعدها پس از تشکیل این رژیم، بنیان ارتش اسرائیل را همین گروه تشکیل داد.

اریل شارون تا سن 19 سالگی در هاگانا عملیات تجاوز، غارت و غصب املاک ساکنان فلسطین را به خوبی انجام داد تا در سال 1947 به عضویت نیروهای امنیتی شهرک های یهودی نشین در آمد.

نظامیان صهیونیست به فرماندهی آریل شارون به همراه شبه نظامیان مسیحی #فالانژ، با محاصره این اردوگاه، سعی داشتند نیروهای سازمان آزادی بخش فلسطین را که دستاوردهای بسیاری را کسب کرده و تهدیدی برای #اسرائیل بودند، متلاش کنند و لبنان را به منطقه امن اسرائیل تبدیل کنند. حمله به اردوگاه که در شهریور 1361 ه ش آغاز شد به مدت 38 ساعت، 3300 آواره فلسطینی و لبنانی به وحشیانه ترین شکل ممکن به قتل رسیدند.حادثه هولناک #کشتار_صبرا_و_شکیلا که عنوان “قصاب صبرا و شکیلا” را نیز برای #آریل_شارون به همراه داشت، از تکان دهنده ترین جنایات وی است. تجاوز به زنان و دختران و دریدن شکم زنان باردار، زنده زنده سوزاندن کودکان و ذبح آن ها از جمله خاطرات تلخ بازماندگان این واقعه است.

کشتار پناهندگان در روستای قانا؛ یکی دیگر از جنایات او بود. در جریان عملیات موسوم به “خوشه های خشم” در مقر سازمان ملل در روستای قانا، بیش از 100 نفر که 33 نفر از آن ها کودکان زیر ده سال بودند و به این مقر پناه برده بودند، به شهادت رسیدند. این نمونه ها گوشه ای از جنایت های این فرد قصیّ القلب و وحشی بود.

#حضرت_زینب_الگوی_همسران

یکی از درس هایی که #همسران در شب میلاد حضرت زینب (سلام الله علیها) می توانند بگیرند این است:

∗موقعی که ابن زیاد به حضرت زینب (سلام الله علیها) طعنه زد که دیدی خدا با برادرت چه کرد فرمود: “ما رأیت الا جمیلا"؛ من چیزی جز#زیبایی ندیدم.

∗زیبانگری به #مشکلات از اسباب تحمل آن ها ست. #صبوری در برابر سختیها، ما را پخته می کند.

∗وقتی می خواهند، برنج، در دیگ بزرگ، به خوبی پخته شود، در اطراف درب آن، خمیر می چسبانند تا برنجِ داخل دیگ که جایی برای نفس کشیدن ندارد، تحت فشار، پخته شود.

∗ما نیز وقتی تحت فشار سختیهای روزگار قرار می گیریم روحمان #رشد کرده و پخته می شویم.

∗مهم آن است که در سختیها، بی قراری و جَزَع و فَزَع نکنیم و با یاد #خدا و #زیبانگری، به آرامش برسیم و با آرامش خود، مشکلات را #مدیریت کنیم.

#شهید امیر توکل کامبوزیا

امیر توکل کامبوزیا دانشمند و از فرزندان مشیر دیوان (یکی از بزرگان دربار قاجار) است. وی در سال 1312 برای آبادانی مزرعه خود در زاهدان به اطراف آن شهر هجرت و مزرعه و کتابخانه خود را گسترش داد.

ایشان مخالف سر سخت و جدی #کشف _ حجاب بود و به صراحت اعلام کرده بود: پهلوی ها دست نشانده های #یهود و #صهیونسم هستند که می خواهند علیه جامعه اسلامی اقدام کنند. این کشف حجاب هم نشانه ای از همین مسئله است.

#شهید کامبوزیا و حجاب استدلالی

یکی از مسئولین استانی برای دیدن باغ و کتابخانه استاد به خانه ایشان رفت و متوجه شد که همسر و فرزندان استاد همگی چادری هستند، پرسید: استاد، شما که اهل کمالات هستید و این همه دانشجوی خارجی به دیدن شما می آید، چرا اهل خانه را مجبور می کنید #چادر سر کنند، بگذارید آزاد باشند.

استاد لبخندی زد و گفت: یک سوال دارم. اگر شما برای رفت و آمد، یک دمپایی کهنه داشته باشی، وقتی به جایی می روی، از آن مراقبت می کنی؟ آیا آن را از دزد مخفی می کنی؟

 این آقا متوجه نظر استاد نشد. کمی فکر کرد و گفت: نه استاد، کسی دمپایی کهنه رو مخفی نمی کنه.

استاد گفت: اگر یک جواهر گران قیمت داشته باشی چطور؟ آیا همین طور دنبال خودت بر می داری و بیرون می بری؟

این شخص گفت: نه، جواهر را مخفی می کنم تا کسی متوجه نشود. چون ممکن است دزدها بفهمند و به سراغ من بیایند.

استاد گفت: دختران و همسران، برای ما حمک جواهر را دارد. ما مثل جواهر از آن ها مراقبت می کنیم تا دزدان و آدم های مریض به سراغ آن ها نرود.

منبع: کتاب «کامبوزیا» زندگی نامه و خاطرات دانشمند شهید امیر توکل کامبوزیا، انتشارات شهید ابراهیم هادی، چاپ اول، 1397، ص51.

 

به مناسبت 17 دی ماه سالروز اجباری کردن #کشف حجاب توسط رضا خان

سالروز وفات #حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.

السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر علیه السلام

به تماشای خدا آمده بود اما حیف

او به دیدار رضا آمده بود اما حیف

 

              

 

روز #پژوهش گرامی باد.

#امام صادق (علیه السلام) فرمود: مطالعه و تحقیق بسیار در مسائل علمی، عقل را شکفته و فکر را تقویت می کند.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی): تحقیق کردن یک مجاهده مستمر علمی است. سلام به عزیزی که زمانی از عمر خود را صرف پیگیری تحقیق و پژوهش صحیح دیگران کرده و ان شاالله می کند.

نمایشگاه، تحقیقات پایانی طلاب مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهرستان کازرون

میلاد نور مبارک باد.

ولادت #امام حسن عسکرس (علیه السلام) بر همه مشیعیان مبارک باد.

امام حسن عسکری(علیه السلام) در سال 232 هجری در مدینه چشم به جهان گشود. مادر ایشان سوسن یا سلیل، زنی لایق و صاحب فضیلت و در پرورش فرزند نهایت مراقبت را داشت، تا حجت حق را آنچنان که شایسته است پرورش دهد، این بانو بزرگ سرانجام در سفری با سامراء در گذشت.

امام حسن عسکری (علیه السلام) بیانی شیرین و جذاب و شخصیتی الهی با شکوه و وقار و مفسری بی نظیر بود. راه مستقیم عترت و شیوه صحیح تفسیر قرآن را به مردم و به ویژه برای اصحاب بزرگوارش روشن کرد.

دوره عمر 29 ساله امام حسن عسکری (علیه السلام) به سه دوره تقسیم می گردد:

دوره اول 13 سال است که زندگی آن حضرت در مدینه گذشت.

دوره دوم 10 سال، که در سامرا قبل از امامت است.

دوره سوم نزدیک 6 سال امامت آن حضرت می باشد.

امام حسن عسکری (علیه السلام) از ش سال دوران اقامتش، سه سال را در زندان گذرانید.

شهادت ایشان در روز جمعه هشتم ماه ربیع الاول سال 206 هجری نوشته اند.

 

روز مقاومت اسلامی

جوانان حزب الله مایه افتخار دنیای اسلام اند***مقام معظم رهبری***

23مرداد ماه روز مقاومت اسلامی مبارکباد

 

کنایه فرمانده کل سپاه به سلفی نمایندگان

بسم الله الرحمن الرحیم

سردار جعفری در مجلس بزرگداشت شهید حججی در نجف آباد:

شهادت شهید حججی در همان روزهایی اتفاق افتاد که کشور شاهد یک تضعیف روحیه و حرکت سخیف و زشتی بود که توسط برخی نمایندگان صورت گرفت و خون این شهید به داد عزت ملت رسید و آن حرکت سخیف را خنثی کرد.

دلنوشته برای فرزند شهید حججی

میدانم انقدر کوچکی که هنوز نفهمیده ای در غربت چه بر سر بابا آوردند…

اما بالاخره تمام میشود این روزگار شیرین بی خبری کودکانه ات 

فقط

کاش پیش از آنکه داستان یتیم شدنت را بگویند/داستان کربلا را برایت بگویند

از یتیمی سه ساله بگویند و دست های بسته اش

و تازیانه و خار مغیلان…

کاش پیش از آنکه از سر بریده ی بابا برایت بگویند/از آن سر بریده بگویند که در خرابه میهمان سه ساله اش شد…

کاش از اول تا آخر برایت بگویند:

لا یوم کیوم ابا عبدالله"علیه السلام”

اسارت-سلفی

باز دوباره 

صحرا…

غروب

خیمه…

یزیدیان

جسارت

اسارت…

حسینیان

لب تشنه…

سر بریده

سعادت

شهادت…شهادت…شهادت

خوشا به سعادتت مرد/بعد از 1300سال خود را به قافله ی حسین علیه السلام رساندی

شهادت گوارای وجودت

نزد ارباب حسین یاد ما هم باش

اللهم ارزقنی شهاده فی الطریق الزینب سلام الله علیها به حرمت تازه به معراج پرکشیده ی دفاع از حرم آل الله

به یاد شهید محسن حججی

غریب گیر آوردنت محسن جان برادرم

محسن جان سلام:

نمیدانم چرا این آخرین عکست برایم روضه مصور شده است هرکار میکنم این تصویر از ذهنم بیرون نمیرود…

آن دود و آن چادر سفید در پس زمینه ی عکس دلم را به عصر عاشورا و روضه غارت خیمه ها میبرد

چقدر خنجر این تکفیری بر روی بازوی راست و آن دستار سرخ و آن چهره کریه اش مرا به یاد شمر می اندازد…

اگر جویای احوالات هم ولایتی هایت باشی عرض کنم وقتی اسیر شدی هیچ کس برایت هشتگ free-Mohsenرا ترند نکرد اما تو به دل نگیر راستش را بخواهی اصلا کسی خبر نداشت که تو صدها کیلومتر آن طرف تر داری برایشان میجنگی…

همان روز که اسیر شدی در تهران مراسم تحلیف بود…

فدریکا-موگیرینی هم آمده بود همان که هر وقت تکفیریها در جبهه نبرد در بن بست می افتادند تقاضای مذاکره میکرد و برایشان زمان میخرید و نجاتشان میداد.

نمیدانم شاید همان داعشی که پشتت ایستاده بود و سر از تنت جدا کرد یکی از انها باشد

آقا محسن باورت نمیشود همان روز که اسیر شدی برخی نمایندگان مجلس دور کعبه موگیرینی می چرخیدند.

راستی گفتم اسارت/یکیشان سالها پیش در اسارت خطاب به یک خبرنگار زن هندی گفته بود:

ای زن به تو از فاطمه این گونه خطاب است

ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است

باید میدیدی چطور گل از گلش شکفته بود و سعی داشت یک موگیرینی کوچک را در دستگاه تلفن همراهش به اسارت دربیاورد تا بعدش بادی به غبغب بیاندازد و به همه بگوید بخدا این عکس را خودم با همین گوشی گرفته ام و الا هرچه فکر میکنم دلیل دیگری نمیبینم چون اینترنت پر از عکسهای خواهر-فدریکا است.بنده خدا هر چه دست تکان میداد موگیرینی نگاهش نمیکرد.

آن یکی شان بر روی میز به پشت دراز کشیده بود تا خودش هم در عکس سلفی باشد و آن دیگری که لباس پیامبر به تن داشت یک دست به گوشی و با دستی دیگر تسبیح میچرخاند….

گفتم سلفی/شنیده ام داعشی ها پس از دو روز اسارت سر از تنت جدا کردند و با سر بریده ات سلفی گرفتند…

راستش را بخواهی حالا که گفتم سر بریده/بگذار اعتراف کنم هیچ چیزی در آخرین عکست به اندازه رگ های ورم کرده گلویت دلم را آتش نزد…

آخر خوش انصاف چرا همه چیزه تو شبیه روضه است

محسن به کودک سه ساله ات چه بگوییم؟

بگوییم پدرت رفت با تکفیری ها بجنگد تا اینجا عده ای در امنیت با حامیان قاتل پدرت سلفی بگیرند؟

“به یاد شهید محسن حججی”

شادی روحش صلوات

خوابی عجیب

شب قبل از حادثه تروریستی مجلس خوابی دیدم

شهید خرازی به همراه جوانی خوش رو برای کمک به امور کشور و مردم آمده بود

و با جدیت و تلاش به همراه آن جوان در حال کمک و امدادرسانی به مردم بودند

خواب عجیبی بود

وقتی بیدار شدم متحیر و در فکر معنی و تعبیر خواب بودم

آن جمعیت/مردم/کشور/امداد و کمک رسانی شهدا…

شهید خرازی را میشناختم اما آن جوان را هرگز ندیده بودم

تمام عکسهای شهدایی را که داشتم نگاه کردم تا شاید آن شهید را بیابم 

اما دریغ

که بین هیچ کدامشان نبود

تا اینکه تلویزیون خبر حادثه تروریستی مجلس رو داد و تصاویر شهدا….

خودش بود

آن جوان همراه شهید خرازی رو شناختم

آن جوان خوشرو کسی نبود جز شهید جواد تیموری

***نقل قول از یکی از زائرین***

مزار شهید جواد تیموری

خوب شدن دست توسط دختر بچه ی امام

دکتر گفت:این بچه دستت راخوب میکند

خاطره رهبر انقلاب از کمک دخترشان به بهبودی مجروحیت دست ایشان در جریان ترور سال 60

رهبر انقلاب:دست من بخاطر حادثه ترور تا مدتی اصلا حرکت نمیکرد و ورم داشت بعد به تدریج دیدم که یک کمی از شانه حرکت میکند.

در همان اوقات خدای متعال یک فرزند دختر به ما داد که به من خیلی انس داشت 

زیاد سراغ من می آمد دفتر ریاست جمهوری

من بغلش میگرفتم

یواش یواش دیدم با این دست هم میتوانم بغلش بگیرم

دکترم یک روز دید که با این دست بغلش گرفتم خیلی تشویق کرد 

گفت این بچه تو را خوب میکند و وقتی این بچه را بغل میگیری همین باعث میشود سنگینی اش را تحمل کنی 

همینطور هم شد

بغل میگرفتم 

می آوردم و میبردم

بعد یواش یواش این دست قوت گرفت.

خاطره

روزی که آیت الله خامنه ای مشغول به بافتن موی دخترش شد.

خاطره ای شیرین رهبر انقلاب از دوران ریاست جمهوری خود:

یک بار هم من خودم دخترم را برای زیارت امام خمینی بردم.چهار 5ساله بود.خانواده ی ما رفته بودند مشهد و او ماند نزد من برای این که بیاید امام را روز عید ببیند.صبح بلند شدیم و سرش را شانه کردم و مرتبش کردیم و موهایش را به زحمت بافتیم.

یک دستی هم که نمیشود…

دو دستی باید ببافند…

چون باید موها را سه قسمت کنند.

رفقای نظامی ما آمدند به کمک ما و موی سرش را بافتیم و چادر سرش کردیم و خدمت امام آوردیم.

روز دختر مبارک

اللهم احفظ قائدنا سیدعلی حسینی الخامنه ای…لبیک یا خامنه ای

روز دختر مبارک

این زن که خاک قم به وجودش معطر است

تکرار آفرینش زهرای اطهر است

تکرار آفرینش افلاک بر زمین

تکرار آفرینش عرش مصور است

ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها مبارک باد

زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها

امام رضا علیه السلام درباره زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها فرمودند:

هرکس او را با حقیقت معرفت زیارت کند بهشت بر او واجب است

دختران بابایی اند

روز دختر بر همان دختر مبارک باد که

بعد از او ضرب المثل شد"دختران بابایی اند”

السلام علیک یا رقیه سلام الله علیها

شفاعت شیعیان توسط کریمه اهل بیت

امام صادق علیه السلام فرمودند:

براستی که برای خداوند حرمی است و آن مکه است و برای رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم حرمی است و آن مدینه است.و برای امیرالمومنین علی علیه السلام حرمی است و آن کوفه است.

براستی که قم موفه کوچک است.

بدانید که برای بهشت 8 در است که سه تای آن به سوی قم باز میشود.

و بعد در آن زنی وفات میکند از فرزندان من/که نام او فاطمه دختر موسی بن جعفر علیه السلام است و شیعیان من با شفاعت او همگی وارد بهشت میشوند…

منبع:بحارالانوار ج58 ص 227

بابایی ترین دختر دنیا

امروز یادتون نره….

یه دختر هم بود که باید بهش تبریک بگیم…

اونم بابا نداشت…رقیه جان روزت مبارک

یا حضرت معصومه

مرغ دلم راهی قم میشود

در حرم امن تو گم میشود

عمه سادات سلام علیک

روح عبادات سلام علیک

کوثر نوری به کویر قمی

آب حیات دل این مردمی

عمه سادات بگو کیستی؟

فاطمه یا زینب ثانیستی؟

از سفر کرب و بلا آمدی؟

یا که به دنبال رضا آمدی؟

من چه کنم شعله داغ تو را

درد و غم شاهچراغ تو را

***میلاد سرور آفرین سلاله آل الله کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تبریک عرض میکنم***

یا حضرت معصومه

ایران که بهشت در دل قم دارد

در مشهد خود امام هشتم دارد

در این دهه کرامت و رحمت و نور

خورشید به خورشید تبسم دارد

***میلاد کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد…***

شهادت امام جعفر صادق علیه السلام

دلم هوای بقیع دارد و غم صادق ع

عزا گرفته دل من ز ماتم صادق ع

دوباره بیرق مشکی به دست میگیرم 

زنم به سینه که آمد محرم صادق ع

شهادت رئیس مکتب تشیع امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد

التماس دعا

برکات خواندن دعای عهد قبل از افطار

حجت الاسلام مومنی:

روایتی است که هر روز دعای عهد بخوانید و با امام زمان علیه السلام پیمان ببندید.

خواندن دعای عهد قبل از افطار 5 برکت دارد.

1_دعایش مستجاب میشود

2_روزه اش قبول میشود

3_نمازش قبول میشود

4_گناهش بخشیده خواهد شد

5_عملش با عمل نبی و صدیقین بالا میرود.

ماه رمضان ماه ساختن روح است باید به جسم فشار بیاید تا روح ساخته شود

منبع:سخنرانی حجت الاسلام مومنی در شب اول ماه رمضان در هیئت ذبیح العطشان خرداد 96

لایق دیدار

 

 

 

رمضان الکریم

1- رمضان و افزایش حسنات

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند:

شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّه‏ُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ؛

ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزاید و گناهان را پاك مى‏كند و آن ماه بركت است.

(بحارالأنوار، ج 96، ص 340، ح 5)

2- روزه ماه شعبان
امام صادق (علیه السلام) فرمود:

من صام ثلاثة ایام من اخر شعبان و وصلها بشهر رمضان كتب الله له صوم شهرین متتابعین؛

هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگیرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسوب مى‏كند.

(وسائل الشیعه، ج7، ص 375، ح 22)

3- روزه خوارى
امام صادق (علیه السلام) فرمود:

من افطر یوما من شهر رمضان خرج روح الایمان منه؛

هر كس یك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ایمان از او جدا مى‏شود

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5 _ من لا یحضره الفقیه ج 2 ص 73، ح 9)

4- رمضان ماه خدا
امام على (علیه السلام) فرمود:

شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى؛

رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 266، ح 23)

5- رمضان ماه رحمت
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار؛

رمضان ماهى است كه ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.

(بحار الانوار، ج 93، ص 342)

6- فضیلت ماه رمضان
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

ان ابواب السماء تفتح فى اول لیلة من شهر رمضان و لا تغلق الى اخر لیلة منه؛

درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.

(بحار الانوار، ج 93، ص 344)

7- اهمیت ماه رمضان
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود:

لو یعلم العبد ما فى رمضان لود ان یكون رمضان السنة؛

اگر بنده «خدا» مى‏دانست كه در ماه رمضان چیست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى‏داشت كه تمام سال، رمضان باشد.

(بحار الانوار، ج 93، ص 346)

8- قرآن و ماه رمضان
امام رضا (علیه السلام) فرمود:

من قرا فى شهر رمضان ایة من كتاب الله كان كمن ختم القران فى غیره من الشهور؛

هر كس ماه رمضان یك آیه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اینست كه درماههاى دیگر تمام قرآن را بخواند.

(بحار الانوار ج 93، ص 346)

9- شب سرنوشت‏ساز
امام صادق (علیه السلام) فرمود:

راس السنة لیلة القدر یكتب فیها ما یكون من السنة الى السنة؛

آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مى‏شود.

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8)

10- برترى شب قدر
از امام صادق (علیه السلام) سوال شد:

كیف تكون لیلة القدر خیرا من الف شهر؟ قال: العمل الصالح فیها خیر من العمل فى الف شهر لیس فیها لیلة القدر؛

چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

حضرت فرمود: كار نیك در آن شب از كار در هزار ماه كه در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2)

11- تقدیر اعمال
امام صادق (علیه السلام) فرمود:

التقدیر فى لیلة تسعة عشر و الابرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین؛

برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گیرد و تصویب آن در شب بیست ویكم و تنفیذ آن در شب بیست‏ و سوم.

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 259)

12- احیاء شب قدر
فضیل بن یسار گوید:

كان ابو جعفر (علیه السلام) اذا كان لیلة احدى و عشرین و لیلة ثلاث و عشرین اخذ فى الدعا حتى یزول اللیل فاذا زال اللیل صلى؛

امام باقر (علیه السلام) در شب بیست و یكم و بیست‏ و سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏شد تا شب بسر آید و آنگاه كه شب به پایان مى‏رسید نماز صبح را مى‏خواند.

(وسائل الشیعه، ج 7، ص 260، ح 4)

13- زكات فطره
امام صادق (علیه السلام) فرمود:

ان من تمام الصوم اعطاء الزكاة یعنى الفطرة كما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة؛

تكمیل روزه به پرداخت زكاة یعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) كمال نماز است.

(وسائل الشیعه، ج 6 ص 221، ح 5)

14- بهار قرآن
امام محمد باقر علیه السلام:

لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان؛

هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.

(اصول کافی / ج2 / « کتاب فضل القرآن » « باب نوادر » حدیث

ماه رمضان

واژه رمضان از لحاظ لغوی و اصطلاحی به چه معناست؟روزه از چه زمانی بر مسلمانان واجب شد؟آیا روزه در امت های پیشین بوده است؟

واژه رمضان از ماده"رمض"است و “رمض” به معنای شدت تابش خورشید بر ریگ و مانند آن است.

1_"ارض رمضا” به زمین تاخته از گرمی آفتاب گفته میشود.امیرمومنان علی علیه السلام فرمود:"افرایتم جزع احرکم من الشوکه تعبه و الرمضاء تحرقه…"آیا شما ضعف و بی تابی خود را هنگامی که خار به پای تان میرود یا موقعی که پای تان بر اثر راه رفتن به زمین تفتیده"رمضاء” میسوزد؛دیده اید؟پس چگونه خواهید بود آن زمان که میان دو طبقه از آتش قرار گیرید

2_گفته شده رمضان از نام های خداوند است

3_رمضان در اصطلاح نام نهمین ماه از ماه های قمری است

قرآن کریم میفرماید:شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن.

4_در علت نامگذاری این ماه به رمضان گفته اند:چون موقع نامگذاری این ماه مصادف بوده با شدت گرما؛این ماه به رمضان موسوم شد.

5_رسول خدا فرمود:رمضان ماه گناه سوزی است و خداوند در این ماه گناهان بندگانش را میسوزاند و میبخشد؛بدین جهت این ماه؛رمضان نامیده شده است.

6_رمضان یگانه ماهی است که نامش در قرآن آمده است.نظر به اینکه بخاطر مصالحی؛قوانین و احکام اسلام به تدریج نازل شده است؛حکم وجوب روزه ماه رمضان در روز دوم ماه شعبان سال دوم هجرت بر مسلمانان نازل شد.

7_دلیل وجوب روزه قرآن کریم است:

یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام

ای افرادی که ایمان آورده اید؛روزه بر شما نوشته شده پس آن کس که در ماه رمضان در حضر"وطن"باشد؛باید روزه بگیرد

8_روزه در امت های پیشین نیز بوده است.قرآن کریم بر این مطلب تصریح کرده و فرمود:

کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم

روزه بر شما نوشته شد همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند نوشته شد.

9_از تورات و انجیل فعلی نیز برمی آید روزه میان یهود و نصارا بوده است.اقوام و ملل دیر هنگام روبرو شدن با غم و اندوه؛روزه گرفته اند چنان که در قاموس کتاب مقدس آمده است:روزه در تمام اوقات میان هر طایفه و هر ملت و مذهب در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقبه معمول بوده است.

از تورات بر می آید که موسی علیه السلام چهل روز روزه داشت چنان که میخوانیم هنگام برآمدنم به کوه که لوح های سنگی یعنی لوح های عهدی که خداوند با شما بست؛بگیرم.آن گاه در کوه چهل روز و چهل شب ماندم.نه نان خوردم نه آب نوشیدم.

10_مرحوم علامه طباطبایی میفرماید:عبادت بودن روزه امری است که فطرت انسانی به آن پی میبرد و از طوایفی که پیرو ادیان آسمانی هم نبوده اند مثل مصر و یونان و روم قدیم نیز نقل شده است و بت پرستان هند نیز به روزه معتقد بوده و اکنون طبق عقاید خود روزه میگیرند.

پی نوشت ها:

1_مجمع البحرین ج2ص223واژه رمضان

2_بحار الانوار ج 8 ص 306

3_مفردات راغب؛واژه رمضان

4_بقره 2 آیه ص185

5_مجمع البحرین ج2ص223واژه رمضان

6_مستدرک الوسائل ج7ص487و546

7_محمدابراهیم آیتی؛تاریخ اسلام ص298

8_بقره 2آیه 183تا185

9_همان

10_تفسیر نمونه ج1ص633 به نقل از قاموس کتاب مقدس ص28تورات سفر تثنیه فصل9شماره9

11_تفسیر المیزان ج2ص7

آفتاب

آفتابِ عالم آرا آفتابی می‌کند

با اشعه رنگِ دلها را شهابی می‌کند

این چه دریائیست اعجازی حسابی می‌کند

چشم هر بیننده‌اش را نقره آبی می‌کند

خود دل است این، دلبر است این، رهنما و رهبر است

این رسول حق محمّد، حضرتِ پیغمبر است

کوه نور و صخره‌هایش خم شده در سجده‌اش

آشنا غار حرا با نغمه‌‌ی هر سجده‌اش

بوته‌های این بیابان گوئیا در سجده‌اش

می‌کند هم خاک و باد و آب و آذر سجده‌اش

کیست این جبریل دارد می به جامش می‌دهد

هم خدا، هم مکه، هم هستی، سلامش می‌دهد

نقش پیشانی او تک بیتی از دنیا غزل

رنگ چشمانش زند طعنه به شهد و بر عسل

ابروانش فارغ از هر گونه امثال و مثل

بر لبش طراحیِ حی علی خیر العمل

کینه‌های مانده در دل با اخوت ختم شد

تا که با دست محمّد این نبوّت ختم شد

عید مبعث آمد و دیده چراغانی شده

دیو جهل و نا امیدی سخت زندانی شده

عرش بنشسته به فرش و فصل مهمانی شده

روح ما با ذکر احمد روحِ روحانی شده

لحظه‌ی پرواز آمد بال‌ها را باز کن

شادیِ بعثت بدین پرپر زدن آغاز کن

شهادت بانوی دو عالم - سلام الله علیها - تسلیت باد !

بعد از رحلت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ خلفای اسلامی همواره از نقل احادیث پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ذکر سیره و شیوه زندگانی حضرت و صحابه وفادار او استقبال نکردند و در این میان کسانی که برخلاف وصیت نبوی حاکم شدند، از مخالفین عمده این نقلها بودند. چرا که از جایگاه پایین خود خصوصاً در دوره پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ باخبر بودند و از سوی دیگر از شأن بالای صحابه مقرب حضرت آگاهی داشتند. لذا نقل احادیث و سیره آنها را خطری برای خود تلقی می‌کردند. برخی حتی به همین مقدار بسنده نمی‌کردند، بلکه در کنار منع نقل احادیث و سیرة بزرگان نقلهایی آمیخته با دروغ به آنها نسبت می‌دادند و در وقایع تاریخی دخل و تصرف و تحریف می‌نمودند و در این میان اختلافات قبیلگی، دسته‌بندی‌های سیاسی و فرقه‌ای و جناح بازی‌ها خود از عوامل تحریف بود. چنانچه هشام بن عبدالملک برای اعمش که گرایش شیعی داشت نوشت: برای من فضایل عثمان و زشتی علی را بنویس، اعمش در پاسخ او نوشت: اگر تمام مناقب اهل زمین برای عثمان باشد زشتی‌های آن برای علی برای تو نفع و ضرری ندارد. از نکات مهم که در جای خود از مهم‌ترین علل تحریف تاریخ است، اعتقاد مورخین اسلامی به «عدالت صحابه» است چرا که اینان با چنین اعتقادی در نقل اخباری که عدالت صحابه را خدشه‌دار می‌نمود، دچار تردید شده و به تحریف آن می‌پرداختند. از سوی دیگر مورخین شیعی نیز در نقل وقایع و رویدادهای مهم اسلامی با توجه به وجود دولتهای سنی مذهب با مشکلات فراوانی مواجه بودند. یکی از اصلی‌ترین و به عبارت صحیح‌تر مهمترین کتاب شیعی که به نقل وقایع و حوادث دوره خلفای راشدین پرداخته است کتاب سلیم بن قیس هلالی است که از سوی ائمه طاهرین ـ علیهم السّلام ـ نیز بسیار مورد تأییدبود. ولی این کتاب ارزشمند نیز در جریان حوادث تاریخ مفقود گردیده و آنچه اکنون با این عنوان در دسترس عموم است، از نظر عده‌ای از محققین دارای اعتبار نیست. پس در واقع علمای شیعی یا در اثر فضای رعب و وحشتی که از سوی حکام سنی مذهب حاکم بود قادر به نقل همه تاریخ و واقعیت‌های آن نبودند و یا هم اگر کسی چون سلیم بن قیس به نقل همه حوادث می‌پرداخت در واقع با دسیسه‌های همان حکام حاصل زحماتش معدوم می‌شود. حقیقت‌طلبان از حقایق تاریخ بدور ماندند. با وجود همه این مشکلات و توطئه‌ها یافتن بعضی از حوادث از لابه‌لای برگه‌های تاریخ اگر چه بسیار صعب و مشکل است ولی دور از دسترس نیست، یکی از همین وقایع به آتش کشیدن درب خانه فاطمه ـ سلام الله علیها ـ و شکستن درب و آسیب رساندن به فاطمه ـ سلام الله علیها ـ می‌باشد. برای پرداختن به منابع معتبر که در بردارنده این رویداد هستند بهتر دیده شد که این حادثه را از منابع معتبری که در دسترس است نقل نماییم:
پس از آنکه عده‌ای از صحابه مهاجر و انصار در سقیفه با ابوبکر بیعت نمودند، فردای آن روز نیز ابوبکر جهت گرفتن بیعت عمومی در مسجد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ حاضر شد، در این میان علی ـ علیه السّلام ـ و بنی‌هاشم و شماری از یاران حضرت ـ علیه السّلام ـ به دور از این کشمکشها در منزل پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در سوگ از دست رفتن حضرت ـ صلّی الله علیه و آله ـ گردهم آمده بودند و درصدد تجهیز و کفن و دفن حضرت بودند. ابوبکر پس از بیعت عمومی کسی را جهت فراخواندن حضرت علی ـ علیه السّلام ـ به مسجد و شرکت در بیعت عمومی فرستاد. البته در این میان اختلافاتی در زمان و تاریخ چنین امری وجود دارد. ابن قتیبه آورده است که: ابوبکر چون دوبار قنفذ را به خانه علی ـ علیه السّلام ـ فرستاد و علی ـ علیه السّلام ـ جواب منفی داد. ابوبکر عمر را به همراه چند نفر به طرف خانه فاطمه ـ سلام الله علیها ـ فرستاد. بعضی عثمان، خالد بن ولید، مغیرة بن شعبه، ابوعبیده جراح و حتی خود ابوبکر را از همراهان عمر نام برده‌اند. همچنین از قنفذ نیز در این جمع یاد شده است.
ابوبکر در زمان فرستادن عمر به او گفت: اگراطاعت نکردند (و از خانه جهت بیعت بیرون نیامدند) آنان را بکش.
ابی‌الفداء درکتابش می نویسد: ابوبکر عمر بن خطاب را به سوی علی و همراهان او فرستاد آنها را از منزل فاطمه ـ سلام الله علیها ـ بیرون آورد و به عمر گفت: اگر ابا کردند آنان را بکش. پس عمر با مقداری آتش به سوی آنان رفت تا خانه را به آتش بکشد. وقتی عمر به خانه فاطمه ـ سلام الله علیها ـ رسید بانگ برآورد و اهل خانه را برای بیعت فراخواند و تهدید نمود که خانه را به آتش خواهد کشید. مردم گفتند که فاطمه درون خانه است. عمر گفت: باشد.فاطمه ـ سلام الله علیها ـ که صدای عمر را شنید جلو آمدو به روایتی از پشت درب با عمر به گفتگو پرداخت و فرمود: آیا می‌÷واهی خانه مرا به آتش بکشی؟ عمر گفت: آری.در اثر گفتگوهایی که بین فاطمه ـ سلام الله علیها ـ و عمر رد و بدل شد و ناله‌های حضرت ـ سلام الله علیها ـ مردم بسیاری ناظر به این حادثه متفرق شدند و عمر با عده‌ای باقی ماند. این قسمت واقعه را اکثر منابع سنی و شیعه نقل کرده‌اند .اختلاف گزارشها پس از این صحنه شروع می‌شود. گروهی براین باورند: زبیر و علی ـ علیه السّلام ـ با شمشیر خارج شدند آنان را گرفتند و کشان کشان به مسجد بردند. بعضی نیز قائلند که با تهدید عمر همه همراهان علی ـ علیه السّلام ـ از منزل بیرون آمدند و بیعت کردند به جز علی ـ علیه السّلام ـ بلکه ابوبکر چون استدلالهای حضرت ـ علیه السّلام ـ را شنید گفت: اگر بیعت نمی‌کنی ترا مجبور به آن نخواهم کرد. امّا اینکه عمر درب خانه را به آتش کشیده است در این مورد گزاره هایی از سنی و شیعه وجود دارد که مؤید حجوم و آتش زدن می‌باشند. این اخبار را در ادامه آورده‌اند که عمر درب نیم سوخته را با لگد خود باز نمود و چون فاطمه ـ سلام الله علیها ـ در پشت درب قرار داشت در اثر شدت ضربه نوزادی را که حامله بود سقط نمود.
همچنین عمر با تازیانه قنفذ ضربة سخنی به بازوی حضرت ـ سلام الله علیها ـ نواخت که در اثر آن تورمی در دستان حضرت پدیدار شد و چون عمر همچنان مقاومت زهرا ـ سلام الله علیها ـ را دید سیلی محکمی به صورت حضرت نواخت که گوشواره از گوشش خارج شد، پس از آن عمر علی ـ علیه السّلام ـ را با حالتی زشت و توهین‌آمیز به مسجد برد.در این میان آنچه از روایات اهل سنّت قابل توجه است این می‌باشد که اینان راویان اخبار آتش زدن درب خانه فاطمه ـ سلام الله علیها ـ و سقط جنین را دروغگو و رافضی می‌خوانند. به طور مثال عسقلانی در لسان المیزان ضمن آوردن خبر سقط جنین از زبان احمد بن محمد سرّی بن یحیی بن ابی دارم او را رافضی و دروغگو می‌خواند و یا ذهبی در میزان الاعتدال و شهرستانی نیز وقتی چنین خبری را از ابراهیم بن سیار معروف به نظّام معتزلی نقل می‌کند او را به رفضه و کذب متهم می‌نماید و همچنین است حال صفدی و نظر او در مورد نظّام.
در هر صورت بحث آتش زدن درب خانه فاطمه ـ سلام الله علیها ـ و ضرب و شتم آن حضرت که منجر به سقط جنین شد، ‌حادثه‌ای نیست که براحتی بتوان از کنار آن گذشت و توقع داشت که به حدّ وفور در منابع شیعه و سنی به چشم بخورد. در پایان کلام را با گفتاری از ابوبکر و مسعودی ختم می‌کنیم: در منابع تاریخی اهل سنّت آمده است که ابوبکر در زمان احتضار گفت: بر چیزی از دنیا تأسف نمی‌خورم مگر بر سه کاری که انجام دادم و دوست داشتم که انجام ندهم.. امّا سه کاری که انجام دادم و ای کاش نمی‌کردم: از خانه فاطمه تفتیش نمی‌کردم اگر چه حتی به جهت جنگ بر روی من بسته می‌شد و… مسعودی ضمن نقل این گفتار می‌گوید: و در این باب صحبت‌های زیادی نمود.که از این صحبتها ابوبکر در کتب اهل تسنن چیزی به دست نمی‌آید.ازگزارشهای مختلف می توان دریافت که اهل بیت پس ازپیامبر توسط مردم مورد ظلم واقع شدند اول ازهمه حضرت زهرا وامیر مومنان بودند.

وداع مادر

مانند شمع قصه ات از سر تمام شد


کوتاه مثل سوره ی کوثر تمام شد


سیلی وزید در وسط کوچه باد شد


تا هیجده ورق زد و دفتر تمام شد


از سوختن نه در اثر ضربه شمع من


در پشت چارچوب همین در تمام شد


گفتم یکی نبود و چهل مرد آمدند


قصه نگفته قصه ی مادر تمام شد


بابا کشید پارچه را روی مادرم


آهی کشید و گفت که دیگر تمام شد


پلکی زد و رسید سرِ ظهرِ واقعه


این بار قصه واقعا از سر تمام شد


زینب به فکر روز دهم بود بیشتر


وقتی وداع مادر و دختر تمام شد


وقتی که “یا بنی” به گوش حرم رسید


آرام گفت کار برادر تمام شد


تازه شروع شد غم زینب به کربلا


آن لحظه که بریدن حنجر تمام شد

شاعر:سعید پاشازاده

باغ بهاری

اینروزها باغمان بهاریست.

بهار که می آید رنگ و بویش دنیایمان را زیبا میکند.

آری !! بهار است

 

بهاری که هر لحظه اش با پرپر شدن گلهای عشق و ایثار به وجود آمده و ماندنش با حس قدرشناسی گل های نو شکفته ی باغ زندگی.

باغ بهاری شده ی ما ، هر لحظه مورد هجوم آفتهای

بیرونی قرار میگیرد اما ؛

اما ؛ گل های این باغ بیدارند

                                                                      حتی در سرما !!!

 

منبع : یاس نبوی

 

مقدمت گرامی باد

بیا بیا که شمیم بهار می‏آید

***
دل رمیده ما را قرار می‏آید

***
سر از افق بدرآورد صبح آزادی

***
سرود فتح و ظفر زین دیار می‏آید

***
بیا که شد سپری دوره تباهی‏ها

***
زمان سروری و اقتدار می‏آید

***
گریخت ظالم و برچیده شد بساط ستم

***
نهال حق و عدالت به بار می‏آید

***
بیا که گر رود اهریمن از وطن بیرون

***
فرشته از طرف کردگار می‏آید

***
خوش آمدی به وطن مقدمت گرامی‏باد

***
صدای هلهله از هر گذار می‏آید

خیار خصال النساء ، شرار خصال الرجال !!!

 

حوزه علمیه الزهرا (سلام الله علیها ) کازرون امروز میزبان حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای وزیری ـ مبلّغ بین المللی و دعوت شده از قم ـ بود.

در این جلسه استاد وزیری حدیث گوهربار امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) را که فرمود :

(خیار خصال النساء ، شرار خصال الرجال : الزهو و الجبن و البخل.)

(بهترین ویژگی های زنان ، بدترین ویژگی های مردان است: تکبر و ترس و بخیل بودن)

برای طلاب بیان نمودند و در ذیل تفسیر این حدیث که از کلمات قصار نهج البلاغه است نکاتی همچون :

1-دلایل لزوم تکبر زنان در مقابل مردان

2-حجاب ، مانعی در برابر دسترسی دشمنان

3-ترس زنان از مردان بی ایمان

4-بخیل بودن خانمها و قناعت برای همسرشان

5-ناپسند بودن این صفتها برای مردان و

را خاطرنشان کردند.ایشان در ادامه به بررسی برخی از آداب و آفات طلبگی برای طلاب جدید الورود پرداختند.

 

نویسنده : یاس نبوی

فقدان همگامی که سابقه همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می رسد؛ جانکاه است...

مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مد ظله العالی) در پیامی در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجتمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفتند. متن پیام به شرح زیر می باشد:
بسم‌الله الرحمن الرحیم

انّا لله و انّا الیه راجعون
با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم.

فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید.

هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.
او نمونه‌ کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود.

سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواکم و مقاومت در برابر این همه و آن گاه مسئولیت های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است.
با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.

اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ ما مسئولان جمهوری اسلامی است.
غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض می کنم .
غفرالله لنا و له
سید علی خامنه ای
۱۹ دیماه

 

هشتمین دردانه زهرا(سلام الله علیها)به دادم می رسی؟

کعبه ی اهل ولاست صحن و سرای رضا

شهر خراسان بود کرب و بلای رضا

در صف محشر خدا مشتری اشک اوست

هر که در اینجا کند، گریه برای رضا


گریه های امام سجاد(علیه السلام)در مصیبت پدر بزرگوارشان

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: امام زین العابدین(علیه السلام) چهل سال در مصیبت پدرش گریه کرد، در حالی که روزها، روزه دار و شبها به قیام می پرداخت. هنگام افطار غلام حضرت غذا و آب می آورد و نزد او می گذاشت و عرض می کرد: مولای من تناول بفرمایید. امام(علیه السلام) می فرمود: فرزند رسول خدا(صلی الله علیه و آله) تشنه به شهادت رسید. دائماً این جمله را تکرار می فرمود و گریه می کرد به گونه ای که غذا از اشک چشمش تر می شد و آب آشامیدنی حضرت با اشک مخلوط می گردید. عادت امام(علیه السلام) اینگونه بود تا از دنیا رفت.

                                                                                                                                                    ترجمه لهوف/صفحه161

شفاعت زوّار امام حسین(علیه السلام) در حق دیگران

کسی که به زیارت  امام حسین(علیه السلام) می رود، سبب خلاص دیگران هم می شود، چنانکه سیف تمار از حضرت صادق(علیه السلام) روایت کرده که شفاعت زائر قبول می شود در حق صد نفر که همه مستحق جهنّم شده باشند.             کامل الزیارات/ باب 68/ صفحه 165

و در اخبار دیگر آمده است که به ایشان می گویند: هر کس را بخواهید دست او را بگیرید و داخل بهشت نمایید.               کامل الزیارات/ باب 68/ صفحه 166

تواب صلوات فرستادن در شب و روز جمعه

 

امام صادق(علیه السلام)می فرمایند:

صدقه دادن و صلوات فرستادن در شب و روز جمعه برابر هزار حسنه است و هزار سیئه بوسیله ی آن نابود می شود

و هزار درجه  بر مقام آدمی افزوده می شود.

                                                                                                                  وسایل الشیعه، جلد 7، صفحه 380

کربلا را دل تنگم ...

درون قالب شش گوشه یک غزل دارد

  هنوز شوق تو بارانی از غزل دارد
نسیم یک سبد آیینه در بغل دارد
                                                        خوشا به حال خیالی که در حرم مانده
                                                        و هر چه خاطره دارد از آن محل دارد
به یاد چایی شیرین کربلایی ها
لبم حلاوت “احلی من العسل” دارد
                                                       چه ساختار قشنگی شکسته است خدا
                                                       درون قالب شش گوشه یک غزل دارد
بگو چه شد که من اینقدر دوستت دارم؟
بگو محبت ما ریشه در ازل دارد
                                                       غلامتان به من آموخت در میانه ی خون
                                                       که روسیاهی ما نیز راه حل دارد.

سید حمیدرضا برقعی

ماه مخفی شدنش نیز تعادل دارد

جمعه ها طبع من احساس تغزل دارد
ناخودآگاه به سمت تو تمایل دارد

بی تو چندیست که در کار زمین حیرانم
مانده ام بی تو چرا باغچه ام گل دارد

شاید این باغچه ده قرن به استقبالت
فرش گسترده و در دست گلایل دارد

تا به کی یکسره، یکریز نباشی شب و روز
ماه مخفی شدنش نیز تعادل دارد

کودکی فال فروش است و به عشقت هر روز
می خرم از پسرک هر چه تفال دارد

یازده پله زمین رفت به سمت ملکوت
یک قدم مانده زمین شوق تکامل دارد

هیچ سنگی نشود سنگ صبورت ، تنها
تکیه بر کعبه بزن ، کعبه تحمل دارد

سید حمیدرضا برقعی

شکر خدا برای شما آتشم زدند

این اشک‌ها به پای شما آتشم زدند
شکرخدا برای شما آتشم زدند
                                                        من جبرئیل سوخته بالم، نگاه کن !
                                                        معراج چشم‌های شما آتشم زدند
سر تا به پا خلیل گلستان‌ نشین شدم
هرجا که در عزای شما آتشم زدند
                                                        از آن طرف مدینه و هیزم، از این طرف
                                                        با داغ کربلای شما آتشم زدند
بردند روی نیزه دلم را و بعد از آن
یک عمر در هوای شما آتشم زدند
                                                        گفتم کجاست خانه خورشید شعله‌ور
                                                        گفتند بوریای شما آتشم زدند
دیروز عصر تعزیه‌خوان‌های شهر ما
همراه خیمه‌های شما آتشم زدند
                                                        امروز نیز، نیّر و عمان و محتشم
                                                        با شعر در رثای شما آتشم زدند

سید حمیدرضا برقعی

خون تو جاذبه ی زمین را بی اعتبار کرد

(در رسای قربانی شش ماهه سالار شهیدان)

    

                با خودم فکر می کنم اصلا چرا باید 

                رباب ، با آب هم قافیه باشد

                روضه خوان ها زیادی شلوغش می کنند

                حرمله آنقدر ها هم که می گویند تیر انداز ماهری نبود،

                هدف های روشنی داشت.

ادامه »

شیرخوارگان حسینی به روایت تصویر

همايش شيرخوارگان حسيني

هيئت عاشقان اهل بيت(ع) شهرستان کازرون - محرم 1391


ادامه »

عباس جان !

                   چه آب را برساني، چه تشنه برگردي

                                                                تو فتح کرده اي اينجا تمام دلها را …

 

عباس به آب نگریست، در آب، حسین بود ...!

 

کسي در عباس فرياد مي زند بنوش تا

تــوان جنگيـدن بـاشد. بنــوش تـا تــوان

رسانـدن آب به خيمـه ها باشد. بنـوش

تا در خيمـه سهمي از آب برنـداري.

 مگر چيزي از فرات کم مي شود؟

 مگر حسين راضي نيست؟

 مگر …؟

  نه نه، موجي قوي تراز درون مي گويد: حسين تشنه است. کودکان سينه بر خاک مي گذارند تا التهاب عطش را کاهش دهند. اصغر را قطره آب کافي است. رقيه چندبار در بدرقه تو افتاد. سکينه رمق ايستادن نداشت. درچشم هاي زينب مي خواندي تشنگي تارشان کرده است.

 نه…هرگز. آنها تشنه ترند! اصلاً به آب نگاه کن چي مي بيني؟ اين کيست که در آب چشم درچشم تو دوخته است.

 

عباس به آب نگريست. درآب، حسين بود. موج ها در حرکت خويش، حسين مي نگاشتند. صداي موج، حسين بود. به خويش برگشت و درخويش جز حسين نديد و … حسين تشنه بود.

ادامه »

عشق بازی

روز عاشورا در آن میدان عشق  /  کرد رو را جانب سلطان عشق

بارالها این سرم این پیکرم  /  این علمدار رشید، این اکبرم

این سکینه، این رقیه، این رباب  /  این عروس دست وپا خون در خضاب

این من و این ساربان، این شمر دون  /  این تن عریان میان خاک و خون

این من و این ذکر یارب یاربم  /  این من و این ناله های زینبشم

*******

پس خطاب آمد زحق کی شاه عشق  /  ای حسین یکه تاز راه عشق

گر تو بر من عاشقی ای محترم  /  پرده برکش من به تو عاشقترم

غم مخور که من خریدار توام  /  مشتری بر جنس بازار توام

هر چه بودت داده ای در راه ما  /  مرحبا صد مرحبا خودهم بیا

خود بیا که می کشم من ناز تو  /  عرش و فرشم جمله پا انداز تو

لیک خود تنها نیا در بزم یار  /  خود بیا و اصغرت را هم بیار

خوش بود در بزم یاران بلبلی  /  خاصه در منقار اوبرگ گلی

خود تو بلبل ، گل؛ علی اصغرت  /  زودتر بشتاب سوی داورت

 

حرف اول

نـه هــرکـه چهــره بـر افـروخت دلبری دانـــد

 نـه هـرکه آیـنـه ســازد سـکــنـــدری دانــد

 نـه هـرکه کـله کـج نـهاد و تـند نشـــســت

 کــلاهــداری و آیـیـن ســــروری دانــــد

 تو بـندگی چـو گدایان به شـرط مزد مکن

 که دوسـت خـود روش بنـده پروری داند