ادامه پاسخ به شبهه چرا پيامبر امامت حضرت علي (عليه السلام ) را در مكه به مردم ابلاغ نفرمودند؟

2- پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم  بنابر احادیث و روایات معتبر و صحیحی که از طریق علمای اهل سنت وارد شده است در خود مکه نیز زمینه سازی ها و مقدمه چینی هایی برای اعلان ولایت حضرت علی علیه السلام انجام داده بودند که در ذیل این مطلب شرح داده می شود:

الف) ترمذی از بزرگ ترین علمای اهل سنت و صاحب یکی از کتب صحاح سته با سند صحیح خود از جابر نقل می کند که: پیامبر رضی الله عنه در خطبه عرفه به ثقلین و گمراهی امت بعد از خودشان و اعتصام به کتاب خدا و عترتشان اشاره می کنند و فرازهایی از حدیث ثقلین را بیان می کنند. (سنن ترمذی/5/327/ح3874) یعقوبی از بزرگان اهل سنت در (2/111) کتاب تاریخ خود می نویسد: پیامبر حدیث ثقلین را قرائت کردند و در ادامه فرمودند: ای مردم بعد از من به کفر و به جاهلیت باز نگردید و همانا شما را به توسل به ثقلين (كتاب الله و عترتي) سفارش ميكنم.

ب ) به نقل از امامان بزرگوار و بزرگان اهل سنت پیامبر رضی الله عنه از بیان ولایت حضرت علی علیه السلام در مکه دلهره داشتند. حاکم حسکانی از عثمان اعشی از امام محمدباقر علیه السلام نقل می كند که آن حضرت فرمودند: پیامبر از این که خلافت و ولایت حضرت علی علیه السلام را بیان کند نوعی دلهره و نگرانی داشتند و این اضطراب در مکه بیشتر بود. هنگامی که پیامبر به محل غدیر رسید، خداوند به پیامبر رضی الله عنه فرمود: ای پیامبر همان گونه که سایر احکام را به مردم بیان کردی، ولایت اولی الامر را نیز بیان کن تا حجت را بر امتت تمام کرده باشی. در این هنگام پیامبر خطاب به خداوند فرمود: خدایا اصحاب و امت من تازه از جاهلیت بازگشته اند و هنوز به آن دوران نزديك اند و البته همگی شیفته ریاست و خلافت هستند. بیم من بر علی می رود که امت پس از من علی را که اکثر کسان و نزدیکان اینان را در راه تو کشته، اذیت کرده و قصد جانش را بکنند. خدای من می ترسم از بیان ولایت علی علیه السلام و شورش اینان و… (شواهدالتنزیل/1/254) هم چنین حاکم حسکانی نظیر همین روایت را از زبان ابن عباس در (1/257) شواهد التنزیل نقل مي كند علاوه بر اينها آلوسی نیز از مفسران بزرگ وهابيت (البته به قول خود شافعی مذهب) می گوید: خداوند دستور به نصب علی علیه السلام داد، لیکن پيامبر این دلهره را داشت که مبادا اصحاب شورش کرده و بگویند که محمد پسر عمّ و فامیل جوانش را بر ما سروری داد. مانند همان چیزی که ابوجهل و ابولهب به پیامبر گفتند. (تفسیر روح المعانی/6/193) هم چنین سیوطی در ج2/ص298 از کتاب الدرالمنثور خود و جناب زمیلی در (ج1/ص480) از کتاب تفسیرالوسیط خودشان آورده اند که: پیامبر در ابلاغ ولایت علی دچار نگرانی بود که خداوند با عبارت وإن لّم تفعل فما بلّغت رسالته پیامبر را تهدید کرد. پس از آن که پیامبر انتصاب علی به جانشینی را بیان کرد خداوند با عبارت «واللّه یعمصک من النّاس» ایشان را دلداری دادند. چرا که خود پیامبر بیش از همه در خطر بودند.

ممکن است در این جا سؤال شود که پیامبر از شورش چه کسانی می ترسید و از چه کسانی بر جان خود و علی بیم داشت؟ در ج3 ص382 از کتاب مجمع البیان شیخ طبرسی (که مورد اعتماد شیعه و سنی است) و عمدةالقاری فی شرح صحیح بخاری ج18ص206 و ج4 ص592 از کتاب جمع بین الصحیحین حمیدی آمده که: پیامبر در ابلاغ ولایت از قریش و یهود می ترسید و بر اجتماع آن ها و انهدام اسلام همواره بیم داشت، چرا که هم یهود و هم قریش از علی ( علیه السلام ) زخم خورده بودند. جانشين خود سعی و تلاش می کرده اند. در کتاب مسند احمدبن حنبل (ج5 ص99) با سند بسیار صحیح و معتبر آمده که: پیامبر در مکه فرمودند:. دوازده نفر بعد از من بر مؤمنان ریاست و حکومت و امامت و خلافت می کنند. احمدبن حنبل از ابن عباس نقل می کند که عده ای از صحابه با ایجاد سروصدا و مزاحمت مانع از ادامه سخنان پیامبر شدند.. جالب این که در کتاب صحیح مسلم ج6 ص264 ح4603 از ابن عباس از پیامبر نقل شده که در خود مکه در ضمن سخنرانی خود فرمودند: عزت دین من با 12 نفر است و مادامی که به کتاب خدا و اینان متمسک شوید، گمراه نمی شوید؛ پس از این مسئله مردم به شدت سر وصدا کردند زیدبن ارقم می گوید شنیدم که پیامبر می گفت: کلهم من   قريش جالب این که در ص42 مناقب علی از ابن مغازلی و ج42 ص226 از کتاب تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر آمده که در غدیر نیز برخی از مردم و صحابه به هنگام سخنان پیامبر قصد برهم زدن مجلس را داشتند که این بار موفق نشدند. پس پیامبر در خود مکه هم می خواستند این مهم را مقدمه چینی کرده و شرایط لازم آن را فراهم آورند. ولیکن آن چه مهم است اینست که ایشان با عمل به دستور خداوند ولایت علی علیه السلام را ابلاغ کرده و موجب اکمال دین اسلام شدند.    

 ج) حتی شواهدی وجود دارد که بیان می كند براي تعيين جانشين خود سعی و تلاش می کرده اند. در کتاب مسند احمدبن حنبل (ج5 ص99) با سند بسیار صحیح و معتبر آمده که: پیامبر در مکه فرمودند:. دوازده نفر بعد از من بر مؤمنان ریاست و حکومت و امامت و خلافت می کنند. احمدبن حنبل از ابن عباس نقل می کند که عده ای از صحابه با ایجاد سروصدا و مزاحمت مانع از ادامه سخنان پیامبر شدند.. جالب این که در کتاب صحیح مسلم ج6 ص264 ح4603 از ابن عباس از پیامبر نقل شده که در خود مکه در ضمن سخنرانی خود فرمودند: عزت دین من با 12 نفر است و مادامی که به کتاب خدا و اینان متمسک شوید، گمراه نمی شوید؛ پس از این مسئله مردم به شدت سر وصدا کردند زیدبن ارقم می گوید شنیدم که پیامبر می گفت: کلهم من   قريش جالب این که در ص42 مناقب علی از ابن مغازلی و ج42 ص226 از کتاب تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر آمده که در غدیر نیز برخی از مردم و صحابه به هنگام سخنان پیامبر قصد برهم زدن مجلس را داشتند که این بار موفق نشدند. پس پیامبر در خود مکه هم می خواستند این مهم را مقدمه چینی کرده و شرایط لازم آن را فراهم آورند. ولیکن آن چه مهم است اینست که ایشان با عمل به دستور خداوند ولایت علی علیه السلام را ابلاغ کرده و موجب اکمال دین اسلام شدند.     

  • 5 stars
    نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
    1396/06/20 @ 12:09:15 ب.ظ

    مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

    ممنون از مطلب مستند شما

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.