تأثیر شهادت در گسترش معارف اسلام

موضوع این پژوهش تأثیر شهادت در گسترش معارف اسلام از دیدگاه آیات و روایات با روش کتابخانه‏ای-توصیفی است. شهادت یکی از راه‏های گسترش معارف اسلام می‏باشد. اگر چه فدا کردن جان در راه حفظ ارزش‏ها پیشینه‏ای دیرینه دارد لیکن با ظهور اسلام و توجه ویژه‏ی این دین به جهاد و بذل جان در راه خدا «شهادت و شهادت طلبی» جایگاه ویژه‏ای یافت.

اهتمام معصومین (علیهم‏السّلام) که خود طلایه داران نشر معارف الهی‏اند به این مقوله، نشان از شهادت طلبی ایشان دارد. قیام عاشورا اوج هنرنمایی معصوم در این زمینه و سندی جاوید برای آیندگان می‏باشد. دشمنان اسلام که به اهمیت نقش شهادت در گسترش معارف اسلام پی برده بودند بر آن شدند تا ضمن کمرنگ نمودن آن، از اسلام نام و نشانی بیش باقی نماند. جلوگیری از نشر معارف اسلام با زدودن آن معارف، ایجاد بدعت‏ها و انحرافات و استفاده از افکار مقدس مآبانه شیوه‏ای می‏باشد که دشمنان از صدر اسلام تاکنون از آن سود برده‏اند.

انقلاب اسلامی ایران نیز با تاسی از نهضت حسینی و با هدف جاری نمودن معارف اسلامی علیه حکومت ستمشاهی به پا خاست. نثار خون شهدا در این راه موجب پیروزی و استمرار این انقلاب شد که هم اکنون به الگویی برای سایر جوامع اسلامی مبدل شده است. تخریب چهره اسلام با استفاده از تکفیری‏ها و اسلام هراسی آنان، شبهه افکنی و راه‏اندازی جنگ روانی علیه اسلام از جمله شیوه‏های دشمن در دوره معاصر می‏باشد. البته ناگفته نماند که پاسخ جانانه مدافعان حرم برای خنثی نمودن این توطئه با بذل جان، ستودنی است. آن‏ها برای بقای اسلام و گسترش معارف آن در جنگی نابرابر علیه داعش در ظاهر و استکبار جهانی در بطن آن به مقابله ایستاده‏اند تا با پیاده‏سازی معارف ناب اسلامی انشاالله زمینه ظهور حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم نمایند. با توجه به غلبه مادیات بر معنویات در عصر حاضر و روبه‏ضعف نهادن فرهنگ شهادت طلبی بین برخی اقشار مردم همچنین هجمه دشمن مبنی بر کمرنگ نمودن نقش متقابل شهادت و معارف اسلام برآن شدیم تا پژوهشی در حد توان در این زمینه ارائه دهیم.

واژگان کلیدی:

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.