خصوصيات طلبه نمونه

احترام به پدر و مادر:

احترام به پدر و مادر از خصیصه های طلبه نمونه و الگو است. مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب منازل الآخرة روایتی را نقل می کند که روزی رسول اکرم صلی الله علیه و آله در نزد جوانی که در حال وفات بود حاضر شدند، حضرت فرمودند: بگو لا إله إلا الله. جوان هرچه سعی کرد نتوانست و زبانش بسته شد و حضرت هرچه مکرر می فرمودند او اصلاً قادر به گفتن نبود، پس حضرت زنی را دید که نزد سرِ آن جوان بود، از آن زن پرسید، آیا این جوان مادر دارد؟ آن زن عرض کرد: بلی، من مادر او هستم، حضرت فرمودند: آیا تو از دست او خشمناکی؟ عرض کرد: آری یا رسول الله، شش سال است با او قهر هستم و با او صحبت نمی کنم.

خوش اخلاقی:

طلبه نمونه باید رفتاری زیبا و اخلاقی نیکو داشته باشد تا آرام آرام دیگران جذب او شوند.حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله:می فرمایند: «هیچ چیز در میزان(عمل) سنگین تر از خوش اخلاقی نیست.

تحمل کردن سختی ها:

رمز موفقیت طلّاب علوم دینیه، تحمل سختی ها و صبر و استقامت است اگر طلبه می خواهد بداند که 

جزو گروه صابران است یا خیر، آنان در کلام پیامبر سه ویژگی دارند: ۱. بی حوصلگی را از خود دور کند ۲. بی قراری و دلتنگی نکند ۳. از خداوند گله نکند.

داشتن برنامه:

طلبه نمونه کسی است که فرایند آموزشی را تکمیل کند یعنی پیش مطالعه، حضور در کلاس، مطالعه، مباحثه، تقریر. این فرایند مانند حلقه های به هم پیوسته ای است که هر کدام گم شود مانع رسیدن حلقه ها به یکدیگر می شود. همه این ها از واجبات آموزش است و این موارد یک برنامه کمل در جهت رسیدن به هدف آموزش است. .{ احادیث الطلاب، آیت الله مجتهدی(ره)}

داشتن پوشش مناسب:

هر گونه لباس یا رفتاری که موجب انگشت نما شدن طلبه در میان دیگران و جلب توجه  آنها گردد؛ لباس شهرت نامیده شده و از نظر شرعی ممنوع است و یک سرباز امام زمان (عج الله تعالی علیه) بیشتر از دیگران باید به این مسأله دقت داشته باشدوی باید در انتخاب طرح، رنگ یا جنس لباس و …به گونه ای رفتار نماید که دیگران به دیده ی تحقیر یا تمسخر به او نظر نکنند و شخصیت و کرامت او پیوسته در اجتماع از آسیب اعتراض محفوظ ماند. (درآمدي بر زيَ طلبگي محمد عالم زاده نوري

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.