چکیده پایان نامه پیامد های ترک امر به معروف و نهی از منکر

انسان موجودی اجتماعی است و سرنوشتش با سرنوشت جامعه­ای که در آن زندگی می­کند ارتباط دارد. سود و زیان کارهایی که از انسان سر می­زند، هم به خود او بر می­گردد و هم جامعه را در بر می­گیرد؛ از این رو طبق روایات متعدّد همان گونه که انسان در قبال اعمال و رفتار خود مسئولیّت دارد در برابر عملکرد جامعه­ای که در آن زندگی می­کند نیز مسئول می­باشد.

فریضه امر به معروف و نهی از منکر جزء فروع دین است و بیشترین تأثیر گذاری را در سلامت و سعادت جامعه اسلامی دارد. توصیه­های متعدّدی در مورد ضرورت پرداختن به آن صورت گرفته و عاملی برای حفظ، گسترش و تقویت ارزش الهی و انسانی در جامعه اسلامی و اصلاح نقاط آسیب­پذیر فرد و مسئولان و جامعه شمرده می­شود.

با توجّه به اهمّیّت امر به معروف و نهی از منکر و آثار مفید و ارزنده آن مانند: کنترل غرائز سرکش انسان، داشتن دنیا و آخرت، ورود به بهشت، رسیدن به مقام خلیفة الهی و … می­توان فهمید که ترک این واجب عظیم الهی، چه وضعیت دردناک و اسفباری را در جامعه به وجود خواهد آورد. افراد تارک این واجب الهی و نیز جامعه­ای که این وظیفه همگانی را ترک کرده است دچار آفات بسیاری از جمله: دور شدن از رحمت و برکات الهی، عدم استجابت دعا، گرفتار شدن به لعنت خداوند و ائمّه اطهار، به جان هم افتادن مردم و … می­شوند، که سعادت دین و دنیای انسان را به خطر می­اندازد. از این رو خداوند متعال در راستای هدایت انسان­ها، انبیاء الهی را برگزید تا سخنان خود را به گوش بندگان برسانند و با ارائه راهکارهای مناسب و مؤثّر در جهت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر انسان­ها را به سمت خداوند هدایت و راهنمایی کنند.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.