انواع حجاب قرآنی

1_حجاب چشم:

قل للمومنین یغضوا من ابصارهم؛ای رسول به مردان مومن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند.سوره نور آیه 30.

قل للمومنات یغضضن من ابصارهن؛ای رسول؛به زنان بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند.سوره نور آیه 31.

2_حجاب در گفتار:

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی؛حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است.

فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض.زن ها که نازک و نرم با مردان سخن نگویید مبادا آن که دلش بیمار(هوا و هوس)است؛به طمع افتد.سوره احزاب آیه 32.

3_حجاب رفتاری:

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی؛حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است.به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند.

و لا یضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن.و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود.سوره نور آیه 31.

از مجموع این مباحث؛به روشنی برداشت میشود که مراد از حجاب اسلامی،پوشش و حریم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در خلال رفتارهای مختلف آن ها،مثل نحوه ی پوشش؛نگاه؛حرف زدن و راه رفتن است.

بنابراین حجاب و پوشش زن،به منزله یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند.

در انتها این نوشتار را با بیان سخنانی از استاد مرتضی مطهری که در تبیین فلسفه ی حجاب در اسلام،تلاش علمی فراوانی داشت به پایان میرسانیم؛:عده ای میگویند:چون حجاب به معنی پرده است،اسلام خواسته است زن با حجاب باشد؛یعنی همواره پشت پرده بوده و در عزلت و گوشه نشینی باشد؛اما باید بدانیم آنچه درباره ی پوشش زن است کلمه ستر به کار میرود.پوشش زن،در اسلام آن است که در معاشرت با مردان،بدن خود را پوشانده و از جلوه گری پرهیز کند.

  • 1 stars
    نظر از: حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت
    1396/04/24 @ 09:55:13 ق.ظ

    حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت [عضو] 

    بسیار عالی
    خداقوت

  • پاسخ از: یاس نبوی
    1396/05/01 @ 01:18:40 ب.ظ

    یاس نبوی [عضو] 

    تشکر
    سلامت باشین و موفق

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.