اين گنج پاياني ندارد

امیر المومنین علی (ع) می فرمایند:  «نعم المحدث الكتاب چه سخن گوی خوبی است كتاب»

 کتاب و کتابخوانی جزء لاینفک حوزه و طلاب است. دانش دینی و معارف اسلامی از طریق کتاب ها و دست نوشته های علما

از سالیان دور برای ما به صورت مکتوب باقی مانده است و تنها سرمایه حوزه برای پرورش طلاب در امور دینی می باشد.  کتاب بزرگترین سهم را در انتقال دانش داشته و میراث فرهنگی علمی مکتوب از نسل های گدشته عالمان است. معرفت، دانش، علم، اندیشه و تجربیات دیگران از طریق کتاب به ما منتقل می شود. پس باید جدی گرفته شود. هر کس در روند علم آموزی و سیستم آموزشی حاکم بر زندگی اش کتاب های بسیاری را مطالعه می کند.  دانش آموزان در مدرسه همگام با سیستم آموزش و پرورش، دانشجویان همراه با سیستم دانشگاهی وزارت علوم و طلاب علوم دینی نیز بر اساس سیستم آموزشی حوزه کتاب هایی را درس گرفته و مطالعه می کنند.

فواید مطالعات آزاد برای طلاب

1-  استراحت ذهنی

امام علی علیه السلام : «الكتب بساتین العلماء كتاب ها بوستان های دانشمندان اند.» غررالحكم و دررالكلم، ح 991

کتب درسی حوزه از فقه و اصول گرفته تا کلام و فلسفه، دروسی بس سنگین و دشوارند و هنگام تحصیل  بسیار به ذهن فشار آورده و خستگی مفرطی را برای فرد بهمراه خواهند داشت.

در همین جاست که ذهن فرد نیاز به استراحت داشته و مطالعه کتاب جانبی شاید بتواند بهترین استراحت برای ذهن خسته یک طلبه از مطالع فلسفه یا اصول فقه باشد شاید بتوان گفت منظور امیر المومنین علیه السلام نیز از بوستان خواندن کتاب، همین باشد چرا که فرد پس از مطالعات اصلی و درسی خود برای استراحت به بوستان کتاب های جانبی سبک قدم گذاشته و با مطالعه آن ها به ذهن خویش استراحت داده و خود را آماده درس بعدی خواهد کرد.

و در جای دیگر حضرت علی علیه السلام چنین می فرمایند : من تسلی بالكتب لم تفته سلوه. كسی كه با كتاب آرامش یابد، هیچ آرامشی را از دست نداده است. غررالحكم ، ح  8126

 ادامه دارد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.