تلاش برای پاسخ­ یابی سؤال اصلی مقاله (رسیدن به فرضیه)


اگر برای سؤال مهم مقاله، هیچ جوابی- حتی موقت و حدسی- نداشته باشیم، به نوعی سردرگمی مواجهیم. فرضیه­ باید با سؤال هماهنگی دقیق داشته باشد. برای مثال، اگر سؤال اصلی مقاله این باشد که «چرا مقاله­های دانشجویان فلان دانشکده، به خوبی پردازش نمی­شوند؟»، فرضیه می­تواند چنین باشد: «علت عدم پردازش مقالات آنها این است که در مطالعات خود مهارت کافی ندارند.» هر چند در مورد سؤالات ویژه و ارزشی که مستقیما از منابع دینی و مقدس پاسخ می­گیرند، نیازی به ارائه فرضیه نیست، برای سایر پرسش­ها شایسته است یک جواب حدسی و برگرفته از تجربیات و اطلاعات خود، فراهم کنیم و سپس آن را به آزمون و بررسی بگذاریم. فرضیه یکی از مواردی است که در انتخاب مطالب از منابع به ما جهت­ می­دهد.

 آماده­ سازی طرح مقاله و مدیریت زمان و یک برنامه­ریزی منعطف؛
نداشتن طرح تحقیق باعث می­شود که محقق به محض اینکه احساس کرد مطلبی به کارش ربط دارد، آن را فیش­برداری کند و در نهایت با انبوهی از فیش­ها مواجه ­شود که در تعیین تکلیف آنها نمی­تواند مدیریت نهایی را اعمال نماید و به جای اینکه «کتابخانه­ای» باشند، «رودخانه­ای» می­شوند.

طرح مقاله به گستردگی طرح پایان­نامه نیست. یکی از فرق­های طرح مقاله با طرح پایان نامه و رساله این است که در طرح مقاله، ممکن است یک طرح ذهنی که در آن، شاخه­ها و چارچوب مهم مقاله مشخص شده باشد برای شروع کار کافی باشد. در مقاله، به جای فصل­ها، داشتن تیترها و محتوای اصلی هر قسمت کفایت می­کند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.