حجاب و راهکار های مؤثر گرایش به آن

پوشش و حجاب پرتویی از آفرینش الهی است که فلسفه وجودی آن، حفظ مقام و ساحت مادی و معنوی زن و مرد و هم چنین زمینه ساز رشد و کمال آن ها تا مراتب عالی انسانیت است.

یکی از قوانین ربانی در شرایع الهی مسأله حجاب و پوشش بوده است و خالق بشر که بر تمامی اسرار و رموز آفرینش، عالم خبیر است، زیبایی، امنیت، رشد و تعالی انسان ها به خصوص زن را در پوشش و عفاف و حجاب دانسته است. در تعریف حجاب می توان چنین بیان کرد که حجاب از نظر لغوی به معنای پوشش و پرده است و در اصطلاح، پوششی است که مرد و زن باید در مقابل نامحرم و جنس مخالف داشته باشد. در این تحقیق که به بررسی فلسفه حجاب و راهکار های گرایش به آن در جامعه پرداخته می شود. به دنبال یافتن راه حلی برای تقویت حجاب تضعیف شده در جامعه ی اسلامی هستیم. فلسفه اصلی حجاب را در قالب فلسفه ی فردی و اجتماعی بیان نموده ایم که فلسفه فردی همان طهارت و پاکی نفس، آرامش روان؛ سلامت جسم و ارتقای شخصیت است و هم چنین سلامت اخلاقی، استواری اجتماع، امنیت و استحکام خانواده نیز از آثار اجتماعی رعایت پوشش اسلامی بیان شده است. در این مباحث تحقیقی سعی شده راهکار هایی ارائه شود که در این راهکار ها از تأثیر خود فرد در مسأله پوشش و تأثیر اجتماع می توان سخن گفت که از جمله می توان به تأثیر اجتماع از جمله مدرسه و خانواده عاملی قدرتمند در ترویج حجاب اشاره کرد. چون هر یک از این عوامل فردی و اجتماعی می توانند در شکل دهی عقاید و باور ها در جامعه ی فرهنگی تأثیر گذار باشند و از آن جا که استعمار یکی از مهم ترین موانع اهداف شوم خود را گسترش فرهنگ حجاب و عفاف می داند، لذا با طرح شبهاتی در صدد شکستن این سد و مانع است. حال آن که رعایت حجاب و پوشش اسلامی بر خلاف تبلیغات سوء دشمنان اسلام هرگز موجبات سلب آزادی زن در فعالیت های اجتماعی و پدید آمدن افسردگی نبود بلکه او را در سلامت کامل اخلاقی و روانی و حیات اجتماعی و نشاط خانوادگی دعوت می کنند.

 

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.