عفاف در نگاه

دنیا خراب آبادی است که هر نقطه ی آن به مین شیطان و نگاه های آلوده ناامن گشته است اما فرشته های حجاب در محفل انس و یاد خدا در امنیتی به سر میبرند که دیگران از طعم آن بی خبرند.

در آیه 31 سوره نور که به سوره عفت و حجاب معروف است به چندین رفتار عفیفانه اشاره میکند که یکی از آنها وجوب حفظ و کنترل دیده و نگاه است

و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن

به زنان مومن بگو چشم های خود را از نگاه هوس الود فرو گیرند.

همچنین در آیه دیگری میفرماید

قل للمومنین یغضوا من ابصارهم

به مردان مومن بگو از بعضی نگاه های خود-نگاه های غیرمجاز چشم ببندند.

یغضض به معنای کاهش و کم کردن نگاه است.و منظور چشم بستن از نگاه حرام و غیرضروری و شهوت الود است.در لزوم عفت و ترک نگاه حرام بین زن و مرد فرقی نیست.بدین ترتیب همانگونه که چشم چرانی بر مردان حرام است بر زنان نیز حرام است.حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید

از نگاه های زیادی اجتناب کنید زیرا تخم هوس است و غفلت میزاید.

کنترل چشم میتواند از مهم ترین و اساسی ترین اصول عفاف باشد که باید در مرتبه اول رعایت گردد چرا که چشم دروازه ی قلب و روح است و هرچه دیده بیند دل کند

امام علی علیه السلام میفرماید

العین رائد القلب

چشم دل را به دنبال خود میکشد.

بدین ترتیب کمترین کوتاهی در چشم بستن از نگاه به نامحرم تیری مسموم از سوی شیطان است.قلب که عقل انسان را نشانه گرفته و دل و فکر او را مشغول و به دنبال آن غریزه را مشتعل میکند و از آن فتنه ها به دنبال می آورد که گاه جبران نمیشود.

کسی که عفت چشم داشته باشد و نگاه حرام را دنبال نکند فکرش فراغت و دلش آرامش می یابد و اوصافش نیکو گشته و در نتیجه  خداوند شیرینی ایمان و عبادت را به او میچشاند و به ازای فروبستن چشم از حرام قدرت مشاهده ی شگفتی های عالم و عظمت الهی را درمی یابد.

زوایت است که رسول خدا در زمینه ی تقسیم کار این گونه داوری کردند که فاطمه سلام الله علیها را مامور به انجام امور داخل خانه نمود و علی علیه السلام را نیز به امور خارج از خانه مامور ساخت. 

دختر رسول الله از این تقسیم کار فوق العاده خوشحال شد و چنین اظهار داشت که جز خداوند نمیداند که من از چنین تقسیم کار چقدر خوشحال شدم زیرا رسول خدا مرا از گریبان گیر شدن با مردان معاف داشته است.

خشنودی حضرت فاطمه سلام الله علیها در خصوص انجام کارهای خانه و معاف شدن از کار در بیرون از منزل در تقسیم کار توسط حضرت رسول ص به اوج عفت و حیای ایشان و خودداری از اختلاط با مردان و محفوظ ماندن از نگاه نامحرمان اشاره دارد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.