چرا طلبه باید پژوهشگر باشد؟
حاج آقا صنعتی معاون پژوهش مدرسه علمیه صادقیه(علیه السلام) گفت: پژوهش فضای تنفس حوزه است؛ لذا طلبه موفق علمی کسی است که متکی به درس های حوزوی نباشد، مبلغ قوی شخصی است که نگاه، بیان و حرف جدید داشته باشد. همه این موفقیت ها از راه مطالعه بدست می آید و مطالعه پیش زمینه پژوهش است. طلبه مبلغ پس از مطالعه کتابها، فیش برداری و دسته بندی مطالب، محتوای تبلیغی خود را آماده می نماید این روند، همان مراحل پژوهش است.
وی در ادامه گفت: طلبه خروجی کارش تولید علم، مسأله یابی و پاسخ گویی به این مسائل موجود در جامعه است. برای نمونه اشخاصی مانند شهید مطهری و شهید صدر با نگاه دردمندانه، مسائل و مشکلات جامعه را شناخته و برای حل آنها چاره اندیشی کردند.
جامعه به سرعت در زمینه های مختلف جلو می رود. طلاب گاهی با انبوهی از سؤالات، از جمله مسائل اقتصادی، پزشکی و حتی مسائل روز در زمینه احکام روبرو می شوند که مردم جوابی برایش ندارند؛ اینجاست که آن نگاه دردمندانه و محققانه طلاب علوم دینی را می طلبد تا از موج سواری دشمنان و معاندان دین و حکومت اسلامی پیشگیری شود.
نگاه حاشیه ای به پژوهش خیانت به طلبگی است. دستاوردهای علوم در جامعه امروز، همه حاصل کار محققانه است.
ایشان در پایان گفت: مراحل تحقیق و پژوهش اعم از آشنایی، شناخت و تسلط است. در مرحله آشنایی طلاب با معنایی جدید از پژوهش مواجه می شوند، مرحله دوم صرف بیان اقوال است ومرحله پایانی، قضاوت میان اقوال می باشد؛ طلاب در سطح عمومی باید مرحله اولیه مهارت پیدا کنند.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط یاس نبوی در 1398/03/21 ساعت 10:01:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |