چگونه مقاله بنويسيم؟

مقاله نویسی:

از مهمترین روشهای انتقال اطلاعات، تدوین و انتشار مقاله علمی است. شما که از توانایی علمی بالایی برخوردار هستید ولی تا بحال مقاله ای ننوشته اید، می توانید از همین حالا دست به کار شوید و با رعایت نکات زیر مقاله نویسی را شروع کنید:

1- تا می توانید مقاله بخوانید؛ برای شروع مقاله نویسی، یک موضوع آسان را انتخاب کنید و چند مقاله کامل  در آن مطالعه نمایید.

2-  یک پژوهش را عینا تکرار کنید؛ شما می توانید یک مقاله را انتخاب و عین آن را انجام دهید.

3-  از همایش شروع کنید؛ همایش ها را می توان یک کلاس آموزش مقاله نویسی دانست. با شرکت در همایش ها و ارائه یک مقاله هر چند ضعیف، چیزی از دست نخواهید داد جز اینکه مقاله شما رد خواهد شد.

4- از طلاب بخواهید که مقاله شما را خوانده و ایرادات آن را بنویسند.

5- زیاد کمال طلب نباشید؛ لازم نیست اولین مقاله شما کامل ترین مقاله باشد، فعلا جزئیات را کنار بگذارید و فقط به کلیات بپردازید.

 

تکنیک ها و مراحل مهم مقاله نویسی:

1- ابتدا موضوع یا مسأله خود را انتخاب کنید و مشخص نمایید در مورد چه مطلبی مقاله مینویسید.

2- در مورد موضوع مورد نظر تحقیق کنید؛ بنگرید تا چه اندازه به مضمون کلی آگاهی دارید؟ آیا موضوع مقاله به گونه ای هست که به راحتی و با جمع آوری اطلاعات بتوانید درباره آن مطلب بنویسید؟

3- مخاطب خود را بشناسید.

4- حجم و کمیت مقاله را تعیین کنید. (توجه داشته باشید که میانگین حجم یک مقاله 20 تا 25 صفحه است).

5-  فهرستی از منابع موجود تهیه نمایید؛ منبع شناسی دقیق، مستند و متقن از ضروریات انجام تحقیق است. برای اطلاع از منابع مربوط عناوین مرتبط با تحقیق را در سایت و کتابخانه ملی جستجو کنید.

6- اطلاعات را گردآوری کنید؛ رئووس مطالب را جدا کنید و چکیده اولیه مقاله را بنویسید.

7- بررسی وبازبینی داشته باشید؛ حقایقی را که نسبت به آن ها شک دارید یک بار دیگر بازبینی کنید و به دنبال اثبات علمی آنها باشید. مطالب غیر ضروری را حذف کنید. تصورات شخصی و ذهنیات خود را در مقاله نگنجانید. یک بار آن را با صدای بلند بخوانید تا مطمئن شوید روان است.

 

اجزای یک مقاله علمی:

1- عنوان مقاله و نام مؤلف یا مؤلفان

2- چکیده

3- کلید واژه

4- مقدمه

5- بدنه و متن اصلی

6- نتیجه

7- استنادات ( منابع و مآخذ )

 

توضیح تفصیلی اجزای مقاله:

1- عنوان ناظر به مسأله پژوهش و پرسش اصلی است، پوشش دهنده واژگان کلیدی است؛ باید گویا رسا و مختصر باشد.

2-  جکیده: خلاصه جامعی از محتوای یک گزارش پژوهشی است که هدف ها، پرسش ها، روش ها و یافته های پژوهش ها را به اختصار دارد؛ در واقع چکیده آئینه پژوهش است و مخاطب را تحریص و تشویق به خواندن می کند. غیر از فهرست یا مقدمه است ولی از طریق مطالعه فهرست، مقدمه و نتایج نوشته می شود و نباید پیش از گزارش پژوهش تهیه شود. در چکیده لازم نیست به منابع و مآخذ اشاره و ارجاع داده شود؛ همچنین باید از بیان خطابی، مثال و توضیح مفاهیم پرهیز گردد.

3-  کلید واژه: کلماتی است بر آمده از متن  مرتبط با موضوع اصلی مقاله؛ خواننده با خواندن آن ها به محتوای اصلی پژوهش می برد. کلید واژه ها در حکم موضوعات جزئی مقال اند که پس از چکیده می آیند. میانگین واژه های کلیدی یک مقاله پنج تا هفت کلمه است.

4- مقدمه: پاسخ به این سؤال است که چرا پژوهش انجام شده است؛ در مقدمه باید مسأله تحقیق، ضرورت انجام آن، اهداف تحقیق، متون علمی موجود و موانع تحقیق به اختصار بیان گردد و از ذکر جزئیات پرهیز شود.

5-  متن اصلی: قسمت اصلی مقاله است که در آن به سؤالات تحقیق به طور تفصیلی پاسخ می دهد. عبارات بدنه باید مستند به منابع معتبر و مستدل به برهان باشد. عناوین داخلی مقاله با توجه به سؤالات فرعی تعیین می شود؛ در واقع هر کدام از عناوین داخلی می تواند پاسخ به یک سؤال فرعی باشد. پاراگراف های متن نباید طولانی باشد و شمار کلمات آن، زیر 150کلمه است. میانگین حجم بدنه مقاله،12 تا 15 صفحه می باشد.

6- نتیجه نشان می دهد که مقاله حاضر چه نوآوری هایی داشته و چه مشکلی را حل کرده است. به عبارت دیگر خلاصه یافته ها و دستاوردها ( بدون ذکر ادله و  شواهد، استناد و ارجاع ) ارائه می گردد. نتیجه باید حاوی پیشنهاد و راهکار باشد.

7- استنادات ( منابع و مآخذ ) اعتبار علمی مقاله به مستند و مستدل بودن آن است. ارائه فهرست کاملی از مراجع مقاله با رعایت اصل امانت داری و اخلاق پژوهشی مورد انتظار است.

ارجاعات در دو بخش پاورقی و منابع به شکل زیر صورت می گیرد:

الف- پاورقی (زیر نویس): نام ، نام خانوادگی، عنوان کتاب، مترجم، جلد، چاپ چندم، محل نشر: انتشارات، سال نشر، ص .

ب- ارجاع در منابع: محقق باید در پایان مقاله فهرست کاملی از منابع و مآخذی که در متن به آن ها استناد کرده است به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی بیاورد.

نام خانودگی، نام، عنوان کتاب، مترجم، جلد، چاپ چندم، محل نشر: انتشارات، سال نشر.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.