عفت چیست؟

عفت به معنی آن حالت نفسانی است که انسان را از غلبه ی شهوت باز میدارد.قرآن به چند رفتار عفیفانه از جمله رعایت در گفتار/نگاه/و عفت در کردار علی الخصوص زنان اشاره میکند

دین مبین اسلام به عنوان آیین جامع و کامل خداوند متعال در حمایت از شخصیت انسانی و معنوی زن در جهت حفظ عفت عمومی دستورهای حکیمانه ای مبتنی بر لزوم رعایت عفت و حیا در ابعاد گوناگون صادر نموده است.

البته عفاف مخصوصا زنان نیست و مردان نیز باید عفیف باشند.

قرآن یکی از شاخصه های مومنان راستین را عفاف میداند و میفرماید  و الذین هم لفروجهم حافظون  آنان مومنان کسانی هستند که دامان خویش را از بی عفتی حفظ میکنند.سوره مومنون ایه 5 

عفت را مینوان یک صفت انسانی و ملکه ی نفسانی و زینت باطنی دانست که موجب میشود تمام اعمال و حرکات و گفتار انسان عفیفانه و فاقد رذیلت عای شهوانی باشد.

عفاف از یک سو بعنوان یک مسئله ی اصلی و بنیادین و فراتر از حجاب مطرح است و از سوی دیگر رابطه ی تنگاتنگی با آن دارد چرا که بعنوان یک خصلت و ارزش اختیاری حجاب را به ارمغان می آورد و بطور کلی میتوان حجاب را میوه و ثمره عفاف دانست.

گفتنی است شرم و حیا اشتیاق به عفاف یک تدبیر نهفته در خلقت و فطرت زن است که او را وادار میسازد بطور ناخوداگاه خود را از چشم نامحرم حفظ کند.بعبارت دیگر گرایش زن به حفظ عفت خویش از احساس فطری و الهام غریزی وی نشات میگیرد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.