موضوع: "چكيده"
نقش توسّل به ائمه (علیهم السلام) در رشد اخلاقی و معنوی انسان
شنبه 98/10/28
چکیده
خداوند اموری را به عنوان اسباب و وسایل، برای تقرّب به درگاه خود معرّفی کرده است؛ از جمله توسّل به اسماء خداوند، قرآن کریم، عمل صالح، دعای پیامبر و … که انسان برای رسیدن به درجات معنوی باید به این اسباب متوسّل شود.
در مسیر تکامل گاهی موانعی نیز وجود دارد که توفیق توسل را از انسان سلب میکنند از آن جمله میتون استکبار ورزی، نفاق، غفلت و غلو نام برد.
در نظر شيعه نبي مكرّم اسلام (صلّي الله عليه و آله و سلّم) و اهل بيت ايشان (علیهم السّلام) وسائط فيض الهي هستند كه خداوند از طريق ايشان بركات خويش را بر بشر ميفرستد و اين وساطت هم در زمينه تكوين و هم در زمينه تشريع و هدايت بشر است و از طرف ديگر حيات و ممات ايشان يكسان است؛ از اين رو تمسّك و توسّل به اين انوار پاك در دنيا باعث وساطت اين بزرگواران نزد پروردگار و حل شدن مشكلات با افاضه الهي و موجب شفاعت آنها در قيامت ميگردد و كسي كه قدم در راه اطاعت از دستورات آنها بنهد رستگار خواهد شد.
از آنجا که مسألهی توسّل ریشهی عمیقی در ساختار شخصیّت فردی و اجتماعی انسان دارد، کسانی که با ائمّهی اطهار (علیهم السّلام) و اولیای خدا در ارتباطند و به آنها توسّل میجویند، عناصری آزاده، با عظمت و دارای طبع منیع و روح بلند هستند؛ زیرا هرکس به هرچه توجّه و ارادت دارد، از همان نقطه، الگو و راه و روش زندگی خود را برمیگزیند. اقتدا به ائمّهی اطهار که در عظمت بیهمتایند، فضائل انسانی را در تار و پود وجود آدمی رشد و تعالی میدهد، زیرا آنچه از اخلاص، پاکی، صداقت در یک جامعه قابل تصوّر است، هر کدام در وجود ائمّهی اطهار (علیهم السّلام) در حدّ کمال وجود دارد.
کلید واژهها: .
چکیده تحقیق پایانی آثار فردی و اجتماعی اعتقاد به معاد در زندگی از دیدگاه قرآن کریم
شنبه 98/03/18
یکی از اصول جهانبینی اسلامی که از ارکان ضروری دین، و از اصول قطعی اعتقادی، و ضامن احکام انبیّاء، و مهمترین محرّک دینداران در انجام وظایف دینی و الهی است، اصل ایمان و اعتقاد به معاد و حیات جاویدان اُخروی است.
ایمان و باور به معاد و تحصیل یقین به آن، بیتردید انسان را در زندگی فردی و اجتماعی در مسیر تکامل قرار میدهد، و دامنه زندگی او را به بینهایت گره میزند، و درمییابد که با مرگ، تنها حیات مادّی او به پایان میرسد، امّا روح باقی میماند و به دنیایی جاودانه و گستردهتر از عالم مادّه منتقل میشود، تا در محضر پروردگار خویش حساب اعمالش را ببیند.
باور و اعتقاد به معاد موجب میشود که انسان در همه حالات توجّه به نظارت مستمر الهی داشته باشد و همواره خود را در پیشگاه الهی ببیند، در نتیجه برای عمل به دستورات و وظایف دینی و پرهیز از گناه و معصیت تلاش کرده و برنامه زندگیاش را طوری تنظیم واجرا میکند که علاوه بر ایجاد یک حیات مطلوب و سعادتمند در این دنیا، سعادت ابدی اش نیز در آن دنیا تأمین شود، و ناگفته پیداست که هر چه ایمان انسان به معاد قویتر و با معرفت الهی بیشتری همراه باشد در مسیر رسیدن به رستگاری و رضوان الهی به نحو شایستهتری عمل خواهد کرد، پس از اینجا روشن میشود؛ همانطور که اعتقاد به معاد یکی از نافذترین و مؤثّرترین باورها در جهتدادن به اعمال و رفتار انسانهاست، همچنین منشأ آثار سازنده و مثبت فراوانی نیز در زندگی فردی و اجتماعی او میباشد و در نتیجه زمینه را برای تربیت انسانهای مؤمن و تحقق جامعه توحیدی فراهم میآورد.
حال با توجّه به مطالب یاد شده در این بحث برآنیم تا با مراجعه به آیات نورانی قرآن کریم و دیگر منابع دینی آثار فردی و اجتماعی اعتقاد به معاد را در زندگی مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. امید است که این تحقیق راهگشایی برای توجّه بیشتر ما به روز رستاخیز باشد و با شناساندن جایگاه و اهمیّت و آثار معاد بتواند کمک مؤثّری به بروز بیشتر رفتارهای هدفمند در فرد و جامعه و برطرف سازی بسیاری از مشکلات و معضلات فردی و اجتماعی شود.
چکیده پایان نامه نقش قناعت در سعادت انسان
چهارشنبه 97/10/19
بیتردید یکی از مهمترین نیازهای انسان کسب آرامش و احساس رضایتمندی از زندگی است. در دنیای کنونی که تجمّلگرایی، تنوعطلبیهای افراطی و دنیازدگی، زندگی افراد بشر را تحت تأثیر خود قرار داده و آرامش و رضایتمندی آنها را مختل ساخته، یکی از چیزهایی که میتواند به یاری انسان شتافته و او را از این بحران خارج سازد، قناعت است.
قناعت استفاده بهینه از امکانات زندگی و اجتناب از زیادهروی در هزینهها و مصارف و رضایت به نعمتهای الهی است.
قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السّلام) نیز بر اهمّیّت وجود صفت قناعت در اخلاق و رفتار انسان تأکید ویژهای داشته و راه رسیدن به عزّت نفس و برخورداری از حیات طیبه را ثمره قناعت میدانند.
تأثیر شهادت در گسترش معارف اسلام
شنبه 97/07/14
موضوع این پژوهش تأثیر شهادت در گسترش معارف اسلام از دیدگاه آیات و روایات با روش کتابخانهای-توصیفی است. شهادت یکی از راههای گسترش معارف اسلام میباشد. اگر چه فدا کردن جان در راه حفظ ارزشها پیشینهای دیرینه دارد لیکن با ظهور اسلام و توجه ویژهی این دین به جهاد و بذل جان در راه خدا «شهادت و شهادت طلبی» جایگاه ویژهای یافت.
اهتمام معصومین (علیهمالسّلام) که خود طلایه داران نشر معارف الهیاند به این مقوله، نشان از شهادت طلبی ایشان دارد. قیام عاشورا اوج هنرنمایی معصوم در این زمینه و سندی جاوید برای آیندگان میباشد. دشمنان اسلام که به اهمیت نقش شهادت در گسترش معارف اسلام پی برده بودند بر آن شدند تا ضمن کمرنگ نمودن آن، از اسلام نام و نشانی بیش باقی نماند. جلوگیری از نشر معارف اسلام با زدودن آن معارف، ایجاد بدعتها و انحرافات و استفاده از افکار مقدس مآبانه شیوهای میباشد که دشمنان از صدر اسلام تاکنون از آن سود بردهاند.
انقلاب اسلامی ایران نیز با تاسی از نهضت حسینی و با هدف جاری نمودن معارف اسلامی علیه حکومت ستمشاهی به پا خاست. نثار خون شهدا در این راه موجب پیروزی و استمرار این انقلاب شد که هم اکنون به الگویی برای سایر جوامع اسلامی مبدل شده است. تخریب چهره اسلام با استفاده از تکفیریها و اسلام هراسی آنان، شبهه افکنی و راهاندازی جنگ روانی علیه اسلام از جمله شیوههای دشمن در دوره معاصر میباشد. البته ناگفته نماند که پاسخ جانانه مدافعان حرم برای خنثی نمودن این توطئه با بذل جان، ستودنی است. آنها برای بقای اسلام و گسترش معارف آن در جنگی نابرابر علیه داعش در ظاهر و استکبار جهانی در بطن آن به مقابله ایستادهاند تا با پیادهسازی معارف ناب اسلامی انشاالله زمینه ظهور حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را فراهم نمایند. با توجه به غلبه مادیات بر معنویات در عصر حاضر و روبهضعف نهادن فرهنگ شهادت طلبی بین برخی اقشار مردم همچنین هجمه دشمن مبنی بر کمرنگ نمودن نقش متقابل شهادت و معارف اسلام برآن شدیم تا پژوهشی در حد توان در این زمینه ارائه دهیم.
واژگان کلیدی:
چکیده پایان نامه پیامد های ترک امر به معروف و نهی از منکر
سه شنبه 97/07/10
انسان موجودی اجتماعی است و سرنوشتش با سرنوشت جامعهای که در آن زندگی میکند ارتباط دارد. سود و زیان کارهایی که از انسان سر میزند، هم به خود او بر میگردد و هم جامعه را در بر میگیرد؛ از این رو طبق روایات متعدّد همان گونه که انسان در قبال اعمال و رفتار خود مسئولیّت دارد در برابر عملکرد جامعهای که در آن زندگی میکند نیز مسئول میباشد.
فریضه امر به معروف و نهی از منکر جزء فروع دین است و بیشترین تأثیر گذاری را در سلامت و سعادت جامعه اسلامی دارد. توصیههای متعدّدی در مورد ضرورت پرداختن به آن صورت گرفته و عاملی برای حفظ، گسترش و تقویت ارزش الهی و انسانی در جامعه اسلامی و اصلاح نقاط آسیبپذیر فرد و مسئولان و جامعه شمرده میشود.
با توجّه به اهمّیّت امر به معروف و نهی از منکر و آثار مفید و ارزنده آن مانند: کنترل غرائز سرکش انسان، داشتن دنیا و آخرت، ورود به بهشت، رسیدن به مقام خلیفة الهی و … میتوان فهمید که ترک این واجب عظیم الهی، چه وضعیت دردناک و اسفباری را در جامعه به وجود خواهد آورد. افراد تارک این واجب الهی و نیز جامعهای که این وظیفه همگانی را ترک کرده است دچار آفات بسیاری از جمله: دور شدن از رحمت و برکات الهی، عدم استجابت دعا، گرفتار شدن به لعنت خداوند و ائمّه اطهار، به جان هم افتادن مردم و … میشوند، که سعادت دین و دنیای انسان را به خطر میاندازد. از این رو خداوند متعال در راستای هدایت انسانها، انبیاء الهی را برگزید تا سخنان خود را به گوش بندگان برسانند و با ارائه راهکارهای مناسب و مؤثّر در جهت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر انسانها را به سمت خداوند هدایت و راهنمایی کنند.
انواع نگاه و آثار آن از دیدگاه اسلام
شنبه 96/04/31
طبق دیدگاه اسلام نگاه بر دو نوع است:
الف) نگاه پسندیده
ب) نگاه ناپسند
نگاه پسندیده خود نیز انواعی دارد که هر یک از این انواع، با توجّه به آثاری که دارد، میتواند موجب صعود و رسیدن انسان به درجات عالی کمال و در نتیجه رسیدن به مقام قرب الهی شود. از جمله نگاههای پسندیده، نگاه به قرآن، نگاه به کعبه، نگاه محبّت آمیز به پدر و مادر و … میباشد.
همانطور که نگاههای پسندیده میتوانند موجب صعود انسان شوند، نگاههای ناپسند نیز به واسطهی آثاری که دارند موجب سقوط و شقاوت انسان، چه در دنیا و چه در آخرت میشوند و در نتیجه چنین نگاههایی، غضب الهی را به دنبال خواهند داشت. از جمله نگاههای ناپسند، نگاه به نامحرم، نگاه غضبناک به پدر و مادر، نگاه تمسخر آمیز به دیگران و … میباشند.
حال اینکه حفظ چشم از نگاههای حرام، خود نیز آثاری دارد که از جمله آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
1- چشیدن شیرینی ایمان و در نتیجه چشیدن شیرینی عبادت
2- دیدن ملکوت
3- ازدواج با حورالعین
نقش زن در آرامش خانواده
دوشنبه 96/04/19
آیات قرآن کریم و روایات زن را یک موجود با ارزش و تأثیر گذار در خانواده و جامعه می داند و به فراوانی به اهمیّت و جایگاه زن اشاره می کند و از او به عنوان آرامش گر همسر و خانواده یاد می کند.
آرامش از نظر لغوی به معنی آسایش، فراغت و طمأنینه است و از نظر اصطلاحی یک حالت روحی – روانی است. یک حالت درونی است مانند وجدان که خودش قابل رؤیت نیست ولی آثار آن در گفتگوها و برخوردهای فردی و اجتماعی، راه رفتن و از این قبیل کارها قابل رؤیت می باشد.
در صورت برقرار نشدن آرامش در خانواده ها باید شاهد بزهکاری ها و ناهنجاری های زیادی در جامعه بود.
لازم به ذکر است که راهکارهای فراوانی برای دستیابی خانواده به آرامش به خصوص توسط زن وجود دارد که در این نوشتار به برخی از راهکارهای اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی اشاره می شود.
تأثیرات اشتغال نامناسب زنان بر خانواده با رویکرد اسلامی
شنبه 96/04/17
امروزه با پیشرفت جوامع و پیچیده تر شدن نیاز های اجتماعی، نیاز به حضور و فعالیت زنان در عرصه های اجتماعی آنان بیشتر احساس می شود و عواملی همچون تحصیلات، تکامل جویی و …. با عث تشدید این حضور می شود و از طرف دیگر پذیرش دو نقش یعنی نقش مادری و همسری در کنار اشتغال فشار مضاعفی را به آنان وارد می کند که باعث مشکلات روحی و روانی برای آنها و در نتیجه تأثیر بر خانواده و اجتماع خواهد داشت.
بر اساس تعالیم اسلام زنان در صورتی می توانند به اشتغال بپردازندکه عفت عمومی و دیگر شرایط، احکام و قوانین را رعایت کنند و منافاتی با حفظ کیان خانواده نداشته باشد. به دلیل تفاوت های طبیعی مانند تفاوت در روحیات و از نظر شخصیت و توان جسمی که بین زن و مرد وجود دارد؛ چرا که اشتغال نامناسب زنان باعث مشکلاتی چون بی کاری مردان و اثر گذاری بر تربیت فرزندان و تعاملات خانوادگی در ارتباط با همسر خواهد داشت و همه ی این ها زمینه را برای فروپاشی خانواده آماده می کند. اما زنان می توانند با تدبیر و برنامه ریزی دقیق و انتخاب درست علاوه بر حفظ کیان خانواده تأثیر به سزایی در رشد اقتصاد خانواده و جامعه داشته باشد.
حجاب و راهکار های مؤثر گرایش به آن
یکشنبه 96/04/11
پوشش و حجاب پرتویی از آفرینش الهی است که فلسفه وجودی آن، حفظ مقام و ساحت مادی و معنوی زن و مرد و هم چنین زمینه ساز رشد و کمال آن ها تا مراتب عالی انسانیت است.
یکی از قوانین ربانی در شرایع الهی مسأله حجاب و پوشش بوده است و خالق بشر که بر تمامی اسرار و رموز آفرینش، عالم خبیر است، زیبایی، امنیت، رشد و تعالی انسان ها به خصوص زن را در پوشش و عفاف و حجاب دانسته است. در تعریف حجاب می توان چنین بیان کرد که حجاب از نظر لغوی به معنای پوشش و پرده است و در اصطلاح، پوششی است که مرد و زن باید در مقابل نامحرم و جنس مخالف داشته باشد. در این تحقیق که به بررسی فلسفه حجاب و راهکار های گرایش به آن در جامعه پرداخته می شود. به دنبال یافتن راه حلی برای تقویت حجاب تضعیف شده در جامعه ی اسلامی هستیم. فلسفه اصلی حجاب را در قالب فلسفه ی فردی و اجتماعی بیان نموده ایم که فلسفه فردی همان طهارت و پاکی نفس، آرامش روان؛ سلامت جسم و ارتقای شخصیت است و هم چنین سلامت اخلاقی، استواری اجتماع، امنیت و استحکام خانواده نیز از آثار اجتماعی رعایت پوشش اسلامی بیان شده است. در این مباحث تحقیقی سعی شده راهکار هایی ارائه شود که در این راهکار ها از تأثیر خود فرد در مسأله پوشش و تأثیر اجتماع می توان سخن گفت که از جمله می توان به تأثیر اجتماع از جمله مدرسه و خانواده عاملی قدرتمند در ترویج حجاب اشاره کرد. چون هر یک از این عوامل فردی و اجتماعی می توانند در شکل دهی عقاید و باور ها در جامعه ی فرهنگی تأثیر گذار باشند و از آن جا که استعمار یکی از مهم ترین موانع اهداف شوم خود را گسترش فرهنگ حجاب و عفاف می داند، لذا با طرح شبهاتی در صدد شکستن این سد و مانع است. حال آن که رعایت حجاب و پوشش اسلامی بر خلاف تبلیغات سوء دشمنان اسلام هرگز موجبات سلب آزادی زن در فعالیت های اجتماعی و پدید آمدن افسردگی نبود بلکه او را در سلامت کامل اخلاقی و روانی و حیات اجتماعی و نشاط خانوادگی دعوت می کنند.
: راهکارهای ارتقاء امر به معروف و نهی از منکر
چهارشنبه 96/04/07
امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه مهم الهی است که انجام آن برکات فراوانی مانند جلب حمایت الهی، عزیز شدن، برپایی واجبات دیگر و … را به همراه دارد و ترک آن آثار شومی چون تسلط اشرار، نقصان روزی، نزول بلا، بغض خداوند متعال و … را در پی خواهد داشت؛ از این رو باید این دو اصل را در سطح جامعه گسترش داد.
تلاش برای ارتقاء کمی امر به معروف و نهی از منکر که از طریق تربیت فرزند برای انجام این فریضه، ایجاد امید، از بین بردن ترس، شناساندن معروف و منکر و … انجام می پذیرد، تنها بخشی از فعالیت ها برای گسترش این واجبات در زندگی است. ارتقاء کیفی امر به معروف و نهی از منکر بخش دیگری از کار است که عواملی چون رعایت ادب، صبر، شناخت مخاطب، توجه به زمان و … آن را میسر می سازد.